본 연구는 지역문화재단의 대표인 경영자의 특성, 조직문화, 조직효과성 간 영향관계와 경영자 특성과 조직효과성 간의 조직문화가 매개역할을 하 는지를 검증하는 데 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 특 별시와 광역시가 설립한 지역문화재단의 조직구성원을 대상으로 설문조사 를 실시해 그 결과를 활용하였다. 조사대상자의 인구통계학적 특성을 파악 하기 위해 빈도분석을 하였고, 측정항목에 대한 신뢰성과 타당도를 검정하 기 위해 신뢰도분석과 요인분석을 하였다. 경영자 특성이 조직문화, 조직효 과성에 미치는 영향 관계를 살펴보면서 조직문화가 매개역할을 하는지를 보기 위해 상관관계분석과 다중회귀분석, 구조방정식분석을 하였다. 본 연구의 실증분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 경영자 특성이 조직문화에 미치는 영향 관계의 분석 결과, 경영자 특성의 모든 하위요인(성취동기, 위험감수성향, 조직관리역량, 기회인지역량, 신뢰성, 배려)은 조직문화 유형 중 합리문화, 발전문화, 합의문화의 형 성에는 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났으나, 위계문화에는 부(-)의 영 향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 경영자의 특성이 조직효과성에 미치는 영향 관계를 분석한 결과에 서 경영자의 특성은 조직효과성(조직몰입, 직무만족)에 정(+)의 영향을 미 치는 것으로 나타났다. 셋째, 조직문화가 조직효과성에 미치는 영향 관계를 분석한 결과, 조직문 화는 조직몰입과 직무만족에 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 다만, 위계문화는 조직몰입에는 부(-)의 영향력을 미치는 것으로 나타났으며, 직 무만족에서는 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타났다. 넷째, 경영자 특성과 조직효과성 간의 관계에서 조직문화의 매개효과를 분석한 결과, 경영자 특성이 조직효과성에 영향을 미치는 과정에서 조직문 화는 매개역할을 하는 부분매개효과가 나타나는 것으로 확인되었다. 이상의 실증분석 결과를 종합하면, 경영자의 특성은 조직문화와 조직효과 성에 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었으며, 조직문화가 조직효과성에 미 치는 영향 관계에서는 차이가 있음을 확인하였다. 이러한 실증분석 결과를 토대로 본 연구의 시사점을 제시하면 다음과 같 다. 먼저, 정책적 시사점으로 첫째, 경영자는 조직의 성과를 결정하는 중요한 요인으로서, 경영자의 특성 발휘는 문화재단의 조직효과성(조직몰입, 직무 만족)을 향상시키는 것으로 볼 수 있어 문화재단 경영자의 중요성을 시사 한다. 둘째, 경영자 특성은 조직문화에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나 타났으며, 최근 공기관 운영의 효율성과 사회적 역할에 관심이 고조되는 환 경을 고려해 조직문화의 필요성을 제시한 것으로 보인다. 셋째, 조직문화와 조직효과성은 밀접한 관련이 있으며, 문화재단의 조직문화에 따라 그 결과 가 다르게 나타날 수 있다는 점을 시사하고 있다. 넷째, 문화재단 조직구성 원들이 경영자의 여러 특성 요인별 반응의 정도에 차이가 있는 것으로 나 타난 점은 구성원들의 직무태도에 맞춘 경영자의 특성 발휘가 요구되고 있 음을 시사하고 있다. 다섯째, 문화재단의 조직문화 유형 중 위계문화가 강 한 것으로 나타난 것은 선행연구 결과(최성욱, 2005; 주효진 등, 2007; 이동 수, 2007; 임훈, 2020)와 일치한다. 이는 조직성과를 위해 중간관리자의 역 할을 활용하는 것이 중요함을 보여준다. 여섯째, 경영자 특성과 조직효과성 간의 영향관계에서 조직문화가 부분매개역할을 하는 것으로 나타난 것은 경영자 특성과 조직효과성 간에 조직문화의 역할이 크다는 것을 시사한다. 따라서 경영자는 조직문화 유형의 진단과 조직구성원의 세대교체 등 급변 하는 대내외적 환경에 신속히 대응함으로써 조직의 목표 달성을 위한 바람 직한 문화 형성에 노력해야 할 필요성을 시사하고 있다. 그리고 실무적 시사점으로 첫째, 문화재단의 대표인 경영자를 임용할 때, 경영자의 개인적 특성을 진단할 수 있는 질문지를 구성·활용할 수 있는 방 안이 필요하다. 본 연구에서 경영자의 특성이 조직효과성과 조직문화에 유 의미한 영향을 미치는 것으로 나타나 경영자 특성을 파악하는 것은 매우 중요한 요소로 떠올랐기 때문이다. 둘째, 경영자는 조직의 전략과 목표 등 의사를 결정할 때, 조직구성원들과 공감대를 형성하기 위한 노력을 하여야 할 것이다. 조직목표에 대한 일체감과 높은 소속감은 조직구성원의 조직몰 입과 직무만족 향상에 긍정적인 영향을 미치기 때문이다. 셋째, 경영자는 조직의 문화적 특성을 진단하고 바람직한 조직문화 형성을 위해 원활한 의 사소통은 물론, 구성원들의 다양한 아이디어와 의견들이 수용될 수 있도록 조직의 분위기를 조성하여야 한다. 넷째, 경영자는 조직의 성과 창출을 위 해 조직구성원 개개인의 특성에 맞춘 리더로서 역할을 하여야 한다. 특히 지역문화재단의 중심세력인 MZ세대들이 경영자의 특성에 긍정적인 반응을 보일 수 있도록 보상, 교육, 그리고 공정한 평가체계를 마련하는 등의 역할 이 필요하다. 다섯째, 문화재단 경영자는 재단조직의 성과가 지역의 문화예 술인과 시민들의 삶의 만족도와 직결되는 점을 깊이 인식하여야 할 것으로 판단된다. 문화가 도시와 국가의 경쟁력인 시대에 지역 문화진흥의 핵심 기 관으로서 역할의 중요성이 대두되고 있음을 의미한다.
The purpose of this study is to verify the relationship of influence between the managers’ characteristics, organizational culture, and the organizational effectiveness, and the mediating role of the organizational culture between the managers’ characteristics and the organizational effectiveness. With a view to achieve the purpose of this study, the results of a survey were used for the organizational members of the regional cultural foundations established by special cities and metropolitan cities. The frequency analysis was performed to examine and understand the demographic characteristics of the survey subjects, while the reliability analysis and the factor analysis were performed to test the reliability and the validity of measurement items. The correlation analysis, multiple regression analysis, and the structural equation analysis were conducted to examine as to whether the organizational culture plays a mediating role while examining the relationship of influence between the influence of the managers’ characteristics on the organizational culture and the organizational effectiveness. The results of the empirical analysis of this study are as follows. First, as a result of analyzing the relationship of influence between the influence of the managers’ characteristics on the organizational culture, all sub-factors of the managers’ characteristics (motivation to achieve, risk sensitivity, organizational management competency, opportunity awareness competency, reliability, and care) turned out to have a positive effect on the formation of the organizational culture (rational culture, development culture, and consensus culture), yet a negative effect on the hierarchical culture. Second, as a result of analyzing the relationship of influence of the managers’ characteristics on the organizational effectiveness, it turned out that the managers’ characteristics had a positive effect on the organizational effectiveness (organizational commitment and job satisfaction). Third, as a result of analyzing the relationship of influence of the organizational culture on the organizational effectiveness, it turned out that the organizational culture has a positive effect on the organizational commitment and job satisfaction. However, the hierarchical culture turned out to have a negative influence on the organizational commitment, and was not statistically significant for the job satisfaction. Fourth, as a result of analyzing the mediating effect of the organizational culture in the relationship of influence between the managers’ characteristics and the organizational effectiveness, it was confirmed that the organizational culture demonstrated a partial mediating effect in the process of the managers’ characteristics influencing the organizational effectiveness. Gathering the results of the empirical analysis above, it was confirmed that the characteristics of the managers influence the organizational culture and organizational effectiveness, and that there is a difference in the relationship of influence of the organizational culture on the organizational effectiveness. Based on the results of such empirical analysis, the implications of this study are as follows. First, as for the policy implication, first, the managers are an important factor that which determines the performance of the organization, and the exhibition of the managers’ characteristics may be viewed as an act of improving the organizational effectiveness (organizational commitment and job satisfaction) of the cultural foundations, and hence, the importance of the managers of cultural foundations is suggested. Second, it turned out that the managers’ characteristics have a significant effect on the organizational culture, and it seems to present the need for an organizational culture considering the environment in which the interest in the efficiency of public institutions; operation and social role has recently heightened. Third, the organizational culture and organizational effectiveness are closely interrelated, which suggests that the results may vary depending on the organizational culture of the cultural foundations. Fourth, the fact that the cultural foundations’ organizational members demonstrated differences in terms of the extent of response to various characteristics of the managers suggests that the exhibition of the managers’ characteristics aligned with the members'' job attitude is required. Fifth, the fact that the cultural foundations’ organizational culture has a strong hierarchical culture is consistent with the results of the previous studies (Seongwook Choi, 2005; Hyojin Joo et al., 2007; Dongsoo Lee, 2007; Hoon Lim, 2020). It seems that it is important to utilize the role of the middle managers for the organizational performance. Sixth, the fact that the organizational culture appears to play a partial mediating role in the relationship of influence between the managers’ characteristics and the organizational effectiveness suggests that the organizational culture plays a significant role between the managers’ characteristics and the organizational effectiveness. Hence, it suggests that the managers need to make efforts to form a desirable culture to achieve the organizational goals by promptly responding to rapidly changing internal and external environments such as by conducting the diagnosis of the organizational culture type and the generational replacement of organizational members. Furthermore, as a practical implication, first, when appointing a manager who is the representative of a cultural foundation, it would be necessary to structure and utilize a questionnaire that can diagnose the managers’ personal characteristics. In this study, the managers’ characteristics turned out to have a significant influence on the organizational culture on the organizational effectiveness, and this is because the managers’ characteristics are very important factors. Second, the managers ought to make their efforts to form a consensus with the members of their organizations when making decisions such as their organization''s strategy and goals. This is because a sense of unity with the organizational goals and a high sense of affiliation have a positive effect on the organizational commitment and job satisfaction for the organizational members. Third, the managers must diagnose the cultural characteristics of the organization and create an organizational atmosphere to ensure that various ideas and opinions of their members can be accepted as well as facilitate effective communication to form a desirable organizational culture. Fourth, the managers must play their role as the leaders line with the characteristics of each member of their organization to achieve the organizational performance. In particular, they need to prepare compensation, education, and a fair evaluation system to ensure that Generation MZ, who are the central forces of the regional cultural foundations, could respond positively to the managers’ characteristics. Fifth, it is determined that the cultural foundations’ managers must be deeply aware that the performance of the foundations’ organization is directly related to the local cultural artists’ and citizens’ satisfaction of their lives. This is because the importance of the culture’s role as a key institution in promoting the local culture has emerged in an era where culture is the competitiveness of the cities and countries.
제 1 장 서 론 1제 1 절 연구의 배경과 목적 11. 연구의 배경 12. 연구의 목적 3제 2 절 연구의 범위와 방법 51. 연구의 범위 52. 연구의 방법 6제 2 장 이론적 배경 8제 1 절 지역문화재단 81. 지역문화재단 조직 82. 지역문화재단 조직의 연구 동향 9제 2 절 경영자의 특성 121. 경영자의 개념 122. 경영자의 특성 및 구성요소 143. 경영자 특성의 연구 동향 24제 3 절 조직문화 261. 조직문화의 개념 262. 조직문화의 유형 303. 조직문화의 연구 동향 36제 4 절 조직효과성 391. 조직효과성의 개념 392. 조직효과성의 구성요소 433. 조직효과성의 연구 동향 54제 5 절 경영자 특성과 조직문화, 조직효과성과의 관계 581. 경영자 특성과 조직문화와의 관계 582. 경영자 특성과 조직효과성과의 관계 603. 조직문화와 조직효과성과의 관계 614. 경영자 특성과 조직효과성 간의 조직문화의 매개효과 64제 3 장 연구 설계 66제 1 절 연구모형 및 가설 설정 661. 연구모형 662. 가설의 설정 68제 2 절 조사설계 741. 변수의 조작적 정의 742. 설문지 구성 773. 분석 방법 80제 4 장 실증 분석 및 논의 82제 1 절 조사대상자의 인구통계학적 특성 82제 2 절 측정도구의 타당성 및 신뢰성 검증 841. 타당성 검증 842. 신뢰성 검증 88제 3 절 변수의 특성분석과 차이분석 901. 변수의 평균과 표준편차 902. 변수 간 상관관계 분석 913. 인구통계적 특성에 따른 변수 간 차이분석 94제 4 절 가설 검증 1051. 경영자 특성이 조직문화에 미치는 영향 1052. 경영자 특성이 조직효과성에 미치는 영향 1313. 조직문화가 조직효과성에 미치는 영향 1464. 경영자 특성과 조직효과성 간의 관계에서 조직문화의 매개효과 156제 5 장 결 론 167제 1 절 연구 결과 요약 및 시사점 1671. 연구 결과의 요약 1672. 연구 결과의 시사점 170제 2 절 연구의 한계 및 향후 과제 174참고문헌 177설문지 204영문초록 209국문초록 216