급변하는 의료정책과 내·외부 환경변화에 효과적인 병원경영을 위해서는 의료기관의 핵심 역량인 인적자원관리가 필요하다. 병원조직은 직종 뿐만 아니라 학력, 성별, 연령 등 다양한 구성원들로 이루어져 있고 각 분야별로 전문적인 업무를 수행하고 있어 많은 갈등의 요소가 내재되어 있다. 이에 조직의 목표를 원활히 달성하기 위해서는 구성원들을 동기부여 시켜 목표 지향적 행동으로 유도할 수 있는 관리자의 역할이 매우 중요하다. 시대가 변하면서 조직구성원들과 관리자들 간의 관계도 과거와는 차이가 있으므로 경쟁력을 갖춘 새로운 리더십이 요구되고 관리자의 리더십 유형 및 역할에 따라 구성원들의 직무만족과 조직몰입 등에 미치는 효과가 다르게 나타나고 있다. 이에 본 연구는 기존 선행연구에서 유용성이 검정된 변혁적 리더십, 거래적 리더십과 새롭게 관심이 되고 있는 감성리더십이 의료기관 관리자의 리더십 유형에 따라 조직구성원의 직무태도 및 충성도에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 본 연구의 조사대상은 300병상 이상 종합병원급 의료기관에 종사하는 직원을 대상으로 연구의 목적에 대해 설명하고 구조화된 설문지로 설문조사를 시행하였다. 가설검정 및 변인 간의 관계와 관련성을 검정하기 위해 회수된 설문지 323부를 SPSS 26.0과 AMOS 26.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 연구도구의 유형별 요인에 대해서는 확인적요인분석과 신뢰도분석을 통해 구성타당도와 내적일관성 및 신뢰도 검정을 하였고 연구모형을 확인하기 위해 구조방정식모형 분석을 시행하였다. 그리고 응답자의 인구사회학적 특성에 따라 각 집단 간 경로의 조절효과 분석을 위해 다집단분석을 시행하였다. 본 연구의 직·간접 효과 및 조절효과를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 거래적 리더십과 감성리더십은 직무만족에 유의미한 영향을 미쳤으며, 직무만족이 높아지면 조직몰입이 높아지는 효과가 있었다. 그리고 거래적 리더십은 충성도에 유의미하게 영향을 미쳤으며 직무만족과 조직몰입이 높아지면 충성도 역시 높아지는 것으로 나타났다. 하지만 변혁적 리더십은 직무만족, 조직몰입, 충성도에 미치는 직접효과가 나타나지 않았다. 둘째, 거래적 리더십과 감성리더십은 직무만족을 경유하여 조직몰입에 간접효과가 있었으나 변혁적 리더십은 영향을 미치지 않았다. 또한 거래적 리더십은 직무만족과 조직몰입을 경유하여 충성도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 변혁적 리더십과 감성리더십은 간접효과가 나타나지 않았다. 그리고 직무만족은 조직몰입을 경유하여 충성도에 영향을 미쳤다. 셋째, 조절효과로 리더십 유형에 따라 직무만족과 조직몰입 간의 구조적 관계에서 인구사회학적 특성별 각 경로의 영향 관계가 있는지를 파악한 결과, 성별, 직위, 연령, 학력, 재직기간은 유의한 영향을 미쳤으나 직종과 소속부서는 통계적으로 유의미하지 않는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 관리자의 리더십 유형에 따라 조직구성원의 직무만족과 조직몰입 간의 관계를 규명하고 충성도에 미치는 영향까지 분석한 것이 기존 선행연구와 차별화된 점이라 할 수 있다. 리더십은 유형에 따라 그 영향력의 차이가 있으므로 지역 및 개인, 조직의 특성에 따라 다각적으로 살펴 상황에 맞는 적절한 리더십을 발휘해야 할 것이라 생각된다.
Human resource management, which is a core competency of medical institutions, is necessary for effective medical management in the face of rapidly changing medical policies and internal and external environmental changes. The medical organization is composed of various employees such as education, gender, and age as well as job types, and many elements of conflict are inherent in performing professional tasks in each field. Therefore, in order to smoothly achieve organizational goals, the role of managers who can motivate members and lead them to goal-oriented behavior is very important. As the times change, the relationship between organizational employees and managers is also different from the past, so new leadership with competitiveness is required. Depending on the manager''s leadership style and role, the effect on job satisfaction and organizational commitment of employees is also appearing differently. The purpose of this study is to investigate the effect of transformative leadership, transactional leadership, which has been tested for usefulness in previous studies, and emotional leadership, which is newly gaining interest, on the job attitude and loyalty of members of medical institutions. The subjects of this study were employees working in a general hospital-level medical institution with more than 300 beds, and the purpose of the study was explained and the survey was conducted using a structured questionnaire. In order to test hypotheses and find out the relationship between variables, 323 cases of the collected questionnaires were analyzed using SPSS 26.0 and AMOS 26.0 programs. Confirmatory factor analysis and reliability analysis were conducted to test the construct validity, internal consistency, and reliability of factors by type of research tool. And to confirm the research model, SEM(Structural Equation Modeling) analysis was conducted. In addition, a multi-group analysis was conducted to analyze the moderating effect of the pathway between each group according to the sociodemographic characteristics of the respondent. The results of analyzing the direct and indirect effects and moderating effects of this study are as follows. First, transactional leadership and emotional leadership had a significant effect on job satisfaction, and higher job satisfaction had the effect of increasing organizational commitment. And transactional leadership had a significant effect on loyalty, and when job satisfaction and organizational commitment increased, loyalty also increased. However, transformational leadership did not show direct effects on job satisfaction, organizational commitment, and loyalty. Second, transactional leadership and emotional leadership had an indirect effect on organizational commitment via job satisfaction, but transformational leadership had no effect. In addition, transactional leadership was shown to have a significant effect on loyalty via job satisfaction and organizational commitment, but transformational leadership and emotional leadership did not have an indirect effect. And job satisfaction affected loyalty via organizational commitment. Third, as a moderating effect, in the relationship between job satisfaction and organizational commitment according to leadership style, it was confirmed whether each path had an influence relationship by sociodemographic characteristics. As a result, it was found that gender, position, age, educational background, and length of service had a significant effect, but occupational type and department were not statistically significant. The difference from previous studies in this study is that it identified the relationship between employee job satisfaction and organizational commitment according to the leadership style of medical managers and analyzed the effect on loyalty. Leadership has a different influence depending on the style, so it is thought that it is necessary to demonstrate appropriate leadership according to the situation by looking at it from various angles according to the characteristics of the region, individual, and organization.