은퇴 후 빈곤의 문제는 개인의 문제를 넘어 사회 전체에도 많은 부담이 되어가고 있다. 은퇴 전 노후 준비에 대한 중요성이 더 심화되고 있는 상황에서 연금상품의 활용은 개인의 안정적 노후생활을 위해 바람직한 대안이 될 것이다. 그러나 노후자금 마련 목적으로 가입하는 연금상품은 연금수급이 이루어지기까지의 유지율은 매우 저조하다. 본 연구의 목적은 연금상품을 활용한 개인의 경제적 노후 준비와 관련 연금상품의 서비스품질과 개인 성격특성, 대체상품투자 선호가 연금상품 가입목적을 달성하기까지 유지의도에 미치는 영향을 파악하고자 하였다. 또한, 지각된 가치가 서비스품질과 개인 성격특성, 대체상품투자 선호와 유지의도 관계에서 조절효과가 있는지를 연구하였다. 이를 위해 금융회사방문 고객중 연금상품을 가입하고 있거나 가입 경험이 있는 사람을 대상으로 설문지를 배부하여 최종 456명분에 대하여 윈도우용 SPSS 통계프로그램 Ver. 26을 활용, 요인 및 회귀분석을 통해 결과를 도출하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 서비스품질에서 이용편의성과 유용성, 보안성, 수익성 요인중 보안성과 수익성이 유지의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 개인 성격특성 요인에서 친화성, 성실성, 신경증, 외향성 중 신경증과 외향성이 유지의도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 셋째, 대체상품투자 선호는 유지의도에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 지각된 가치는 연금상품의 서비스품질, 개인 성격특성, 대체상품투자 선호와 연금상품 유지의도간의 영향 관계에서 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 연구 결과를 이용하여 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 개인연금 상품은 장기적인 측면에서 미래를 준비하기 위한 금융상품이기 때문에 연금상품 가입자는 수익률에 대한 관심이 매우 높다. 그렇기 때문에 연금상품의 수익성 관리를 위한 금융회사의 역할은 매우 중요하다. 따라서 금융회사는 적절한 포트폴리오 구성 운용 등 상품 운용전략 제공을 통해 연금상품의 수익성을 제고해 나갈 수 있도록 해야 한다. 둘째, 연금상품의 특성상 금융회사는 연금가입 고객의 지속적인 관리가 필요하며, 특히, 수익과 손실이 교차되는 시점에서 연금가입자의 불안감을 해소할 수 있는 서비스 지원이 필요하다. 이를 위해 운용 전문인력 확보와 보다 전문화된 운용‧관리 시스템 구축이 필요하다. 셋째, 본 연구결과 가입자의 성격적인 특성은 연금상품을 유지해 나가는 데 영향을 미침에 따라 연금상품개발과 가입 및 유지에 가입자의 성격적 특성을 반영한 상품 및 서비스개발이 필요함을 시사하고 있다. 넷째, 연금사업자인 금융기관은 연금상품 및 서비스에 대한 가치 인식의 중요성을 고려하여 가입자의 특성에 맞도록 사후관리 서비스를 차별적으로 제공해야 하고, 연금상품 유치 전략뿐만 아니라 가입 후 유지율을 높여 나가는 전략도 함께 찾아 나가야 한다.
The problem of post-retirement poverty goes beyond individual problems and becomes a burden on society as a whole. In a situation where the importance of preparing for old age before retirement is intensifying, the use of pensions will be a desirable alternative for individuals'' stable old age life. However, the maintenance rate of pensions subscribed for the purpose of raising old-age funds is very low until the pension is received. The purpose of this study was to identify the effects of individual''s preparation for economic retirement using pensions, the service quality and personality characteristics of related pensions, and the preference for investment in alternative products on the intention to maintain pensions is achieved. In addition, we studied whether perceived value has a moderating effect on the relationship between service quality and personality traits, alternative product investment preference and maintenance intention. To this end, a questionnaire was distributed to those who have or have experience of subscribing to an annuity product, and for the final 456 people, the SPSS statistical program for Windows ver. 26 was used, and the results were derived through factor and regression analysis. The summary of the research results is as follows. First, it was found that security and profitability among the factors of convenience, usefulness, security, and profitability in service quality had a positive (+) effect on the intention to maintain pensions. Second, among the personality trait factors, neuroticism and extroversion were shown to have an effect on the intention to maintain pensions, among the factors of agreeableness, conscientiousness, neuroticism, and extroversion. Third, preference for investment in alternative products had a negative (-) effect on the intention to maintain has been shown to affect. Fourth, perceived value was found to have a moderating effect on the relationship between service quality of pensions, personality traits, preference for investment in alternative products, and intention to maintain pensions. The implications are presented using the research results as follows. First, since personal pensions are financial products to prepare for the future from a long-term perspective, subscribers to pensions are very interested in security and rate of return. Therefore, it means that financial companies should be able to improve their services based on security and reliability of personal information. In addition, since the role of financial companies in managing the profitability of pensions is very important, financial companies should be able to improve the profitability of pensions through product management strategies such as appropriate portfolio composition and management. Second, due to the nature of pensions, financial companies need continuous management of pension subscribers, and in particular, service support that can relieve pension subscribers'' anxiety at the point where profits and losses intersect. To this end, it is necessary to secure operation experts and establish a more specialized operation and management system. Third, as the result of this study, personality trait of subscibers affects the continuous maintenance of pensions , it is necessary to develop products and services that reflect the characteristics of subscribers in the development of pensions and subscription and maintenance. Fourth, financial institutions serving as pension providers should provide differentiated post-management services to suit the characteristics of subscribers, considering the importance of recognizing the value of pensions and services. In addition to the strategy for attracting pension, it is also necessary to find a strategy that can increase the retention rate after enrollment.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 배경 12. 연구목적 43. 연구의 범위와 구성 7Ⅱ. 이론적 배경 91. 개인연금제도의 현황과 특성 9가. 개인연금제도의 현황 9나. 연금상품의 유형 및 특성 10다. 개인연금제도의 해외사례 연구 122. 서비스품질 16가. 서비스 품질의 개념 16나. 서비스 품질의 특징 및 측정요소 19다. 서비스 품질의 측정방법 21라. 서비스 품질이 유지의도에 미치는 영향 293. 개인 성격특성 70가. 성격의 개념 70나. 성격 요인 724. 대체상품투자 선호 845. 연금상품 유지의도 896. 지각된 가치 95가. 지각된 가치의 정의 및 개념 95나. 지각된 가치의 구성요소 및 선행연구 97Ⅲ. 연구설계 1011. 연구모형 101가. 연구모형 도출근거 101나. 연구모형 1062. 연구 가설설정 1073. 변수의 조작적 정의 및 측정방법 114가. 변수의 조작적 정의 114나. 설문지 구성과 측정방법 1204. 자료수집과 분석방법 122Ⅳ. 실증분석 결과 1241. 조사대상자의 특성 1242. 측정 도구의 타당성 및 신뢰성 검증 126가. 타당성 검증 126나. 측정 도구의 신뢰도 분석 결과 1283. 상관관계 검증 1304. 가설검증 결과 1315. 가설검증 결과 요약 1386. 논의 140Ⅴ. 결론 1461. 연구의 결론 1462. 연구의 시사점 148가. 학문적 시사점 148나. 실무적 시사점 149다. 정책 및 제도적 시사점 1503. 연구의 한계와 향후 연구 방향 151REFERENCE 153[부 록] 설문지 188국문 초록 194ABSTRACT 196