대중이 브랜드와 소통하고 경험하는 공간은 상품을 전시하고 판매하는 공간에서 멀티 문화 공간으로, 최근에는 다양한 디자인 컨셉과 체험이 있는 공간으로 확대되고 있다. 본 연구에서는 이처럼 기업이 자사의 상품과 서비스를 홍보하는 공간을 PR 공간으로 정의한다. PR 공간이 점차 성장하면서 다양한 공간 디자인 전략들이 제시되었지만, 지금까지 이러한 전략들은 주로 방문객인 소비자들에 초점이 맞추어져 있었으며, 서비스의 다른 한 축인 직원 부분은 잘 다루어지지 않았다. 최근 이러한 PR 공간이 직원 업무 공간인 오피스 사옥과 결합한 사례들을 살펴보더라도 직원공간과 소비자의 공간이 철저히 분리되어 있거나 소극적인 소통을 제안하였고, 적극적인 연계는 예약을 통한 방문으로 제한적인 것이 특징이었다. 이에 본 연구는 소비자 경험 공간을 확대하고 직원과 소통하면서 직원공간의 보안, 효율성을 유지할 수 있는 오피스 공간과 PR 공간의 복합화 전략을 제안하고자 한다. 본 연구는 선행연구를 통해 PR 공간의 정의와 특성을 살펴보고, 기업 사옥과 PR 공간이 복합화된 최근 10년 사이 건축된 사례를 도심, 교외형으로 분리해 분석하였다. 이를 통해 공간의 운영방식, 프로그램의 조닝 및 동선, 인지성을 위한 전략들을 살펴보았으며, 직원 업무공간의 보안을 유지하면서도 직원과 대중의 접점을 최대화할 수 있는 공간적 요소들과 운영 방식 등을 도출하였다. 이러한 공간적 전략들을 실제 설계안에 도출하기 위하여 서울 도심에 위치한 스포츠 브랜드의 사옥을 제안하였다. 스포츠 브랜드 용품은 최근 성장세에 있으며, 대중의 경험 기반 소비가 큰 비중을 차지하며 체험 마케팅의 범위가 다양하다. PR 공간이 복합화된 6개의 사옥 분석을 통해 프로그램을 선정했으며 직원과의 적극적인 소통과 공간의 효율성을 위해 직원 복지 공간을 복합화했다. 이를 목적성과 개방성에 따라 재배치하고 용도의 복합화와 아트리움을 통해 수직, 수평적으로 공유하도록 제안했다. 가장 개방적인 외부 진입광장부터 폐쇄적인 업무공간까지 직원과 소비자의 공간의 적절한 분리와 연계를 제안했다. 본 연구는 직원 공간의 보안성과 업무공간의 공간 효율성을 유지하면서, 직원과 잠재적 소비자인 대중이 자유롭게 소통하며 직간접적인 브랜드 경험을 할 수 있는 체험공간을 제안하고자 하였다. 또한 점차 복합화되어 가는 사옥 건축의 방향을 제안하는데도 의의가 있다.
The space where the public communicates and experiences with brands is expanding from a space where products are displayed and sold to a multicultural space, and recently, it is expanding to a variety of design concepts and experience spaces. The importance of communication between employees and consumers has continued to be emphasized, and various plans have been proposed, but the space of contact between employees and consumers is not composed of specific strategies. In addition, in the case of precedents, the employee space and the consumer space were thoroughly separated or passive communication was proposed, and active linkage was characterized by limited visits through reservations. Therefore, this study aims to propose a complex strategy that can expand the consumer experience space and maintain the security and efficiency of the employee space while communicating with the employees.
This study investigated the changes and types of PR space through previous studies and derived specific spatial strategies. In addition, by analyzing cases built over the past 10 years in which corporate offices and PR spaces have been combined, the operation method of the space, zoning and circulation of programs, and cognitive strategies were derived for employees and the public, which are different user groups. Plans for the placement of routes and programs were made based on the strategy of urban cases based on excellent public accessibility and vertical zoning.
This study targets the office buildings of sports goods brands with a wide range of experience marketing, with the public''s experience-based consumption accounting for a large proportion. The program was selected through analysis of 6 office buildings that combine PR spaces, and the employee welfare space was combined for active communication with employees and space efficiency. It was proposed to relocate this according to purpose and openness, and to share it vertically and horizontally through complexity of use and atrium. From the most open external entry plaza to the closed office, we proposed proper separation and linkage of the spaces of employees and consumers.
This study attempted to propose an experience space where employees and the public, who are potential consumers, can freely communicate and experience direct and indirect brand experiences while maintaining the security of employee space and space efficiency of the office. Research on the complex space of consumers and employees needs to be conducted in planning PR spaces combined with offices while proposing various spaces to communicate with the public in the future. However, since this study focused on the zoning plan, the detailed design for each program needs to be supplemented.
제 1 장 서론 11.1. 연구의 배경과 목적 11.2. 연구의 방법과 범위 6제 2 장 PR 공간과 기업 사옥 건축의 특징 82.1. PR공간의 특성 82.2. 기업사옥 오피스 건축의 변화 12제 3 장 기업사옥과 PR 공간 복합화 선례분석 163.1. 분석대상 건축 개요 183.2. 프로그램 분석 213.3 디자인 전략 분석 273.4 소결 38제 4 장 PR공간이 결합된 복합사옥 제안 394.1. 대상 브랜드 선정 및 프로그램 도출 394.2 대상지 선정 및 배치 전략 484.3 복합사옥 계획 전략 544.4 복합사옥 설계안 제안 65제 5 장 결론 805.1. 계획의 결과 805.2 계획의 의의와 한계 81참고문헌 82ABSTRACT 86