메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
전남대학교 5.18연구소 민주주의와 인권 민주주의와 인권 제3권 2호
발행연도
2003.10
수록면
147 - 168 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper describes 5·18 movies through their main narrative of the Gwang Uprising. This paper classifies and organizes 6 movie. Those are Kim Tae-young's <Announcement Meeting of Kant>(1987), <Waste Land>(1988), Jang Yun-hyeon, Jang Dong-hyun, Lee Dun's <Oh, Dream Dand>(1989), Lee Jung-kook's <A Song of Resurrection>(1993), Jung Sun-woo's <Petal>(1996), Lee Chang-dong's <Peppermint Candy>(2000).
Memory is reappearance about an event, which can disappear, and it is punishment for the event. So, memory forms identity and the process of practicing for future memory. The identity of Gwangju is closely related to the memory of 5·18. The Reappearance of 5·18 is a connecting medium between the identity of Gwangju and future memory. Classified as independent movies <Announcement meeting of Kant>, <Waste Land>, <Oh, Dream Land>, <A Song of Resuirection> raised a question like. What kind of event is 5·18? What is the meaning of the event? They inquire into the real state of affairs and reappear centering around clarifying as, and where responsibility lies <Petal> and <Peppermint Candy> access aesthetically these movies were made on relatively free political ground. They revive the injury and memory of Gwangju inherited as collective memory in time.
I classify the movies as stpyles of memory and structures of reappearance when comparing them Furthermore, I present a new direction of the 5·18 movie culture-movement in the dispute of realism centering around <Petal> For that, on the basis of Merleau-Ponty, Derrida, Heidegger, I try to build a model of 5·18 movies as a fusion style. So to speak, an escape from the dispute of metaphysical realism, reappearance of Gwangju's memory, which can appear is extended by the movement of the signifier to make new memory of history.

목차

Ⅰ. ‘5·18 영화‘란 무엇인가?

Ⅱ. 5·18 영화에 대한 연구성과

Ⅲ. 정치적 지형과 5·18 영화운동

Ⅳ. 재현의 방식에 따른 분류

Ⅴ. 리얼리즘적 재현의 가능성과 한계

Ⅵ. 열린 문화운동으로서의 5·18 영화

참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-340-013836213