메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
우리말글학회 우리말글 우리말글 통권 32호
발행연도
2004.12
수록면
1 - 28 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to survey the vocabulary m elementary school Korean text according 7th curriculum. This study has been analyzed according to the frequency of use, phonological aspects, morphologic parts and lexical m order The number of vocabulary surveyed is 15,830 individual vocabularies and 272,683 total vocabularies.
In spite of their heterogeneous research, high frequency vocabularies contain such vocabularies as 'see(보다), exist(있다), do(하다), something(것), etc'
In phonological analysis, as an intial sound at the first letter, when it is analyzed as consonants and vowels, vocabularies beginning with vowels are 16.54%, and then vocabularies with consonants are ㄱ(12 59%), ㅅ(11.18%) and ㅈ(9 64%) in order. ㄹ is the least as 0 23%.
In morphological analysis, the rate of parts speech represents that the frequency has the following sequence noun, verb, adverb, adjective in distribution situation of word formation, it represents a single word
In syllabic analysis, it represents dissyllabic, trisyllabic quarter syllabic m order, The longest word of syllable is 12 and the word is 담색긴꼬리까마귀부전나비
In lexical analysis the distribution situation of kinds words shows the following a word derived Chinese character(48 98%), a native tongue, a mixed words and a naturalize word in order (Chinju National University of Education)

목차

Abstract

Ⅰ. 서론

Ⅱ. 교과서 어휘 분석

Ⅲ. 결론

참고문헌

필자소개

참고문헌 (31)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-710-014424526