메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
부산경남사학회 역사와경계 역사와경계 제53집
발행연도
2004.12
수록면
105 - 131 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Ulysses of Dante in the Divine Comedy is an invented figure conveying two main themes of the work: the conflict between the pagan ideal of humanity and Divine Christianity, and Dante's conversion from humane presumption to Christian morality. For Ulysses, Dante invented a fate different from the one set out in the Odyssey. This study is an attempt to answer such questions as why Dante recreated the story of Ulysses and how this new story can be incorporated into the whole poem. By approaching these questions from the two aspects of Dante, so to speak Dante-the-pilgrim and Dante-the-poet, this study elucidates that while, as a symbolic figure dramatizing an excessively aspiring human spirit, Ulysses signifies a counter-figure that Dante-the-pilgrim should overcome, for Dante-the-poet, the same Ulysses becomes his mirror image that steps into a domain appropriate to God. This doubleness within Dante himself serves a significant mechanism intensifying the poetic tension and the poet's internal conflict as well. Ultimately, by illuminating the way that the concern of Dante-the-poet is resolved into that of Dante-the-pilgrim, this study explores that, in spite of its precautious interest in pagan ideal of human dignity, the story of Ulysses, and even the Divine Comedy, convey the medieval ideal of Christian humility at its core.

목차

Ⅰ. 머리말: 오디세우스 그리고 두 명의 단테

Ⅱ. 속박에서 벗어난 프로메테우스: 지옥에 빠진 단테의 오디세우스

Ⅲ. 교차로에 선 시인: 시인-단테의 내적 갈등

Ⅳ. 결론

【Abstract】

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-911-014462858