메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국현대문학회 한국현대문학연구 한국현대문학연구 제16집
발행연도
2004.12
수록면
389 - 415 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
This study is to examine the relation between Orientalist art: theory and the literature of Taejoon-Lee. It tries to explain the relation between his view of literature and art theory as well as the origin of "the Joseon-style" which Lee pursued. There are Sin Ch'aeho's "Criticism on the Orientalism", Yanagi Muneyoshi's view of Joseon, and the reappropriation of Japanese colonial policy under Lee's understandings of "the Joseon-style". Moreover, it is very important that his view of literature stressed on "the subjectivity" which is transformed from Expressionist art.
As Joseon literature were being constructed, Orientalist art: theory was transformed and established into the modernity of "the Joseon-style" novel. In this sense, the literature of Taejoon-Lee will be estimated properly in the history of literature if only we can explain the complex moments and the multi layered characteristics in connection with Orientalism.

목차

1. 서론

2. 동양주의 미술론과 이태준

3. 동양주의 미술론의 두 가지 함의

4. 결론

참고문헌

영문초록

참고문헌 (18)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-810-014539056