메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회 춘 추계 학술대회 논문집 한국자동차공학회 2005년 춘계학술대회논문집 Vol.Ⅱ
발행연도
2005.5
수록면
735 - 740 (6page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (11)

초록· 키워드

오류제보하기
The lightness of components required in automobile and machinery industry is requiring high strength of components. So this requirement is accomplished as the process of shot peening method that the compressive residual stress is made on the metal surface. Special research is therefore needed about compressive residual stress on the metal surface in the process of shot peening method. Therefore, in this paper the effect of compressive residual stress of spring steel(SAE 5155) by shot peening on fatigue crack growth characteristics in environment condition(temperature) and mechanical condition(shot velocity, stress ratio) was investigated with considering fracture mechanics. By using the methods mentioned above, the following conclusions have been draw.
(1) The fatigue crack growth rate(da/dN) of the shot peening material was lower than that of the unpeening material. And in high temperature, fatigue crack growth rate decreases with increasing temperature. While fatigue crack growth rate increases by decreasing temperature in low temperature.
(2) Fatigue life shows more improvement in the shot peening material than in the unpeening material. And compressive residual stress of surface on the shot peening processed operate resistance force of fatigue crack propagation.

목차

Abstract

1. 서 론

2. 시험편 및 시험방법

3. 실험결과 및 고찰

4. 결 론

References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-556-017854555