메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 역사교육 제85집
발행연도
2003.3
수록면
159 - 189 (31page)

이용수

DBpia Top 10%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The paper deals with theoretical problems which are necessary for illuminating the relation between collective memory and history in four aspects. Firstly, it makes apparent that there are three constitutive factors in the formation of collective memory: space, time, and social relatedness. Secondly, the relation between collective memory and history must be understood not as a static, bus as a dynamic one. When the past is deeply embedded in our consciousness, memory and history cannot be totally kept apart. On the one hand history depends on memory. On the other hand the latter is articulated through the former. An ongoing interaction between memory and history shapes our understanding of the past. Thirdly, Not only academic demand for objectivity, but also political interests play a decisive role in the transformation of memory into history. Lastly, memory of the traumatic past has a different meaning for each group in a society: for the victims healing of PTSD, for the suppressed construction of an anti-history, for the perpetrators self-legitimation or self-criticism.

목차

1. 서언
2. 개인기억과 집단기억
3. 기억과 역사의 관계
4. 기억의 역사화
5. 기억작업의 의미
6. 결언
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-374-015491369