메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국기독교교육정보학회 기독교교육정보 기독교교육정보 제15집
발행연도
2006.12
수록면
337 - 365 (29page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Memory involves incorporating highly organized and emotionally significant information into a sense of the continuity of reality. Meaning and the making of meaning depend intimately upon memory. The power of memory is the power of life itself, and the cave of memory is the lair of soul and the dwelling place of meaning. Memory is generally divided into three types: sensory memory, short-term memory, and long-term memory. Information is passed from sensory memory to short-term memory by attention, thereby filtering the stimuli to only those which are of interest at a given time. Sensory memory acts as a buffer for stimuli received through the senses. Short-term memory, referred to as "primary," "working," or "active" memory, is the part of the memory that stores a limited amount of information for a few seconds. Long-term memory is intended for storage of information over a long time. Information from the working memory is transferred to it after a few seconds. Unlike working memory, there is little decay. In discussing memory related to Christian education, this paper first explores memory from theological, neurological, and cognitive scientific perspectives. Next this paper deals with memory structures and its functions. In conclusion, this paper examines some strengths and weaknesses of memory-related approaches(CINT model and Sabbathing model), and proposes the BBCE(Brain-Based Christian Education) model.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 기억의 이해
Ⅲ. 기억의 구조와 과정
Ⅳ. 기억의 기독교교육적 모형
Ⅴ. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (35)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-235-017587859