메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국기업법학회 기업법연구 企業法硏究 第20卷 第4號
발행연도
2006.12
수록면
327 - 352 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Assessing dominance under anti-monopoly laws is a burdensome task for enforcement agencies. They should first define the relevant market and estimate the market share of undertakings in that market. And they should take into consideration many complicated factors, such as entry barriers, to determine the degree of market power of the undertakings. Further the difficulties in assessing market power are being intensified as the pace of trade liberalization and technological advance increases. The enforcement agencies are now facing the urgent need for intense economic analysis in assessing market power.
Korea Fair Trade Commission (KFTC) have strived to meet such need by establishing guidelines for assessing dominance and training their staff members. However, the in-dept economic analysis in assessing market power requires the intervention of economic experts. Thus it is recommended that KFTC should not only organize a team of in-house economic experts, but also get help from outside experts.
Likewise the courts also should prepare for the task of assessing dominance, as dominant companies often brought their KFTC cases to courts. In the long run courts could train judges for the task and/or build a special court for antitrust matters. But in the short term they could summon civilian economic experts for assessing market power. And it is also recommended that the parties as well as courts should be allowed to summon experts for the economic analysis in assessing dominance.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 시장지배적사업자의 추정규정
Ⅲ. 관련시장의 획정
Ⅳ. 관련시장에서의 시장지배력의 평가
Ⅴ. 결론
參考文獻
〈Abstract〉

참고문헌 (25)

참고문헌 신청

이 논문과 연관된 판례 (2)

  • 서울고등법원 2003. 5. 27. 선고 2001누15193 판결

    자세히 보기
  • 대법원 2005. 12. 9. 선고 2003두6283 판결

    [1] 독점규제 및 공정거래에 관한 법률은, 제2조 제1호에서 `사업자’라 함은 제조업, 서비스업, 기타 사업을 행하는 자를 말한다고 규정하고 있고, 제2조 제7호에서 `시장지배적 사업자’라 함은 일정한 거래분야의 공급자나 수요자로서 단독으로 또는 다른 사업자와 함께 상품이나 용역의 가격·수량·품질 기

    자세히 보기

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-366-017616724