『송씨이수삼산재본금보』(‘송씨본’, 1651)는 고 송석하가 1943년 최초로 소개했으며 송석하 사후 실전한 거문고보이다. 실전 원본은 목록만 전할 뿐 구체적 내용을 알 수 없지만, 현존 고악보 중 송씨본과 같은 계통에 속하는 이본들을 통해 원본의 모습을 추측할 수 있다. 송씨본계 이본들은 국악원본ㆍ박기환본ㆍ『남훈유보』ㆍ『경대금보』ㆍ『인수금보』의 5종이 남아 있으며, 대부분 19세기 이후에 필사된 것으로 보인다. 이 가운데 국악원본이 바로 송씨본 원본이라는 주장이 있으나, 검토결과원본이 아님이 판명되었다. 이본들의 수록내용을 크게 (가)『양금신보』 전사 부분, (나)송씨본계 고유 악곡, (다)중국 금도론, (라)기타 부기사항으로 나누인다. 송씨본계 고유 악곡 중 두 가지 〈만대엽〉(조성보, 고조), 그리고 중국 금도론 항목들은 현존 고악보 중 오로지 송씨본계에만 나타나는 것이어서, 17세기의 음악과 주변 정황을 알려주는 단서가 된다. 수록내용을 이본별로 비교한 결과, 국악원본과 박기환본이 하나의 소그룹, 나머지 『남훈유보』ㆍ『경대금보』ㆍ『인수금보』가 또 다른 소그룹으로 나뉘어, 송씨본계 이본들은 적어도 두 가지 계통으로 내부분화하고 있음을 알 수 있다 특히 『경대금보』와 『인수금보』가 같은 소그룹에 속하면서 경북이라는 지역 연고를 공유하고 있는 점이 주목된다. 그러나 송씨본계 이본들은 음악을 아는 사람이 실제 연주를 위해 필사했다고 볼 수 없고, 호고(好古) 취미의 일환으로 필사ㆍ유통ㆍ수장된 것으로 보인다. 다만, 국악원본과 박기환본은 실전 원본의 내용을 거의 충실히 옮기고 있는 듯하여 17세기 음악의 모습을 말해 주는 단서로 삼을 수 있다. 전체적으로, ‘음악 자료에 대한 비음악적 관심’의 보기로서 음악사회사적 흥미를 유발한다.
Songssi isu samsanjaebon geumbo ('Song MS', 1651) is a geomun-go manuscript first introduced by the late Song Seokha in 1943, but disappeared after Song's death in 1948. There remain five, nineteenth-century versions of Song MS : one in the National Center for Korean Traditional Performing Arts (‘NCKTPA MS’), another in Bak Gi-hwan's private library (‘Bak MS’), Nambun yubo, still another in Kyungpook National University library ('KNU MS'), and Insu geumbo. Of these, some maintain that NCKTPA MS is the very authentic copy of Song's MS, but it proved not to be. The contents of the above manuscripts are devide into (a) those copied from Yanggeum sinbo (1610), (b) three to five specific pieces shared by these manuscripts, (c) proverbs and prescriptions related to Chinese qin, and (d) various contents, musical or extra-musical, specific to each manuscripts. Of these, two Mandaeyeop (Cho's and old tunes) and the qin-related proverbs and prescriptions are seen only in these manuscripts. Roughly compared, the manuscripts can be divided into at least two subgroups : one comprises NCKTPA and Bak MS, which seem to be highly similar to the missing original Song MS, and the other subgroup, of which KNU MS and Insu geumbo were found in Gyeongbuk Province. It seems, however, that these manuscripts were copied neither for real performance nor by copiers with considerable knowledge of geomun-go and its music. But they can serve good case of 'non-musical interest in musical sources', triggering some sociomusicological and sociomusic-historical interests. Only the NCKTPA and Bak MS, which are apparently loyal to the authentic Song MS, tells what the music and its contexts were like in the mid-seventeenth century.