메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국현대영미드라마학회 현대영미드라마 현대영미드라마 제20권 제1호
발행연도
2007.4
수록면
145 - 175 (31page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
By the time of Pinter's declaring that he would no longer write any plays and concentrate instead on poetry and political activism and his winning the Nobel Prize in Literature in 2005, his body of dramatic writing needs re-viewing ‘in retrospect.’ Pinter provided us with a new standpoint from which we can reflect on his plays, by celebrating the great occasion with the Nobel lecture delivered directly to camera, in other words, with a Pinteresque political theatre. His speech is an urgent and compelling appeal for world-wide spectators as citizens to see our catastrophic situation under “a vast tapestry of lies” generated by ‘major’ political language. It is the catastrophic situation of the world that makes him stop writing for theatre, i.e., smashing the mirror. An intertextual reading of Pinter's political discourses and ?i?ek's catastrophic discourses provides us with an effective strategy, i.e., “catastrophist strategy” with which we can use in reflecting Pinter's plays. Reviewing his plays, especially his last play Celebration, in retrospect after his radical declaration of catastrophes in theatre and our globalized world lead us to ‘the time of a project’ in which we can see Pinter's past world and new potential future.

목차

Ⅰ. 예술가와 시민으로서의 핀터
Ⅱ. “예술, 진실 그리고 정치성”
Ⅲ. “파국론적 전략”(catastrophist strategy)
Ⅳ. 파국의 “축하파티”
Ⅴ. 핀터의 한 번 더 개입하기
인용 문헌
Abstract

참고문헌 (18)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-842-016661379