이 연구는 신현주가 굿판에서 부른 서울굿 노랫가락 1절부터 14절까지를 대상으로 오선보와 정간보로 채보하여 사설붙임에 관한 연구를 하였다. 서울굿 노랫가락의 각 장단 즉, 8박장단, 5박장단, 6박장단으로 구분하여 첫째, 각 장단들 안에 몇자(字)의 사설로 구성되어있는가 사설의 자 수(字數)를 분류 연구했고, 둘째, 전체의 사설을 대상으로 사설 한 자(字)가 몇개의 소박으로 구성되어있는가를 연구하였다. 첫째, 본 연구 대상으로 삼았던 서울굿 노랫가락의 8박장단 97, 6박장단 28, 5박장단 56장단으로서 181장단이다. 8박장단에서 한 장단의 사설 수는 2, 3, 4, 5, 6, 7자로 6종이고, 그 중 5자가 가장 많이 나타나며 2자가 가장 적었다. 따라서 최저 2자에서 최대 7자를 넘지 않고, 5자 또는 4자의 사설로 노래한다. 6박장단에서 한 장단의 사설 수는 1,4자로 2종이고, 그 중 1자가 가장 많이 나타난다. 따라서 최저 1자에서 최대 5자를 넘지 않고, 1자 또는 4자의 사설로 노래한다. 5박 한 장단의 사설 수는 2, 3, 4자로 3종이고, 그 중 3자가 가장 많이 나타나며 2자가 가장 적었다. 따라서 최저2자에서 최대 4자를 넘지 않고, 3자 또는 4자의 사설로 노래한다. 둘째, 본 연구 대상으로 삼았던 서울굿 노랫가락의 사설의 자수(字數)에 따른 소박은 총 649회가 나타난다. 소박의 유형은 1, 2, 3, 4, 5, 6소박으로 6종류이고, 1자 1소박 277회, 2소박 302회, 3소박 28회, 4소박 13회, 5소박 1회, 6소박 28회로 2소박이 가장 많이 나타나며 5소박이 가장적다. 따라서 한 자가 최소 1소박에서 최대 6소박을 넘지않고, 대체로 2소박과 3소박으로 사설을 붙여 노래하는 것이 보편적이라 할 수 있다. 결국, 서울굿 노랫가락이 굿판의 상황에 따라 노래를 즉흥적으로 부른다 해도 일정한 사설붙임의 틀을 가지고 있음을 알 수 있었다.
This thesis is about Noraekarak in Seoul gut which was called by Shin hyeon Ju and studied a narration of this Noraekarak analyzing verse from 1 to 14. Each rhythm of Noraekarak in Seoul gut divides eight-time, five-time, six time. According to the this result, it is classified and studied how many narration letters are in each rhythm and how many beats are in a letter of whole narration. First, eight-five time Jangdan of Noraekarak in Seoul gut has 97 Jang dan, sixtime, five-time, has 28 and 56 Jangdan and totally 181 Jangdan. A number of narration letters in eight-time Jangdan are 2, 3, 4, 5, 6, 7 letters and are formed by 6 kinds. 5 letters are founded mostly and 2 letters are founded rarely. According to the this result, the number of narration letters is between 2 and 7 letters and mostly 5 or 4 letters are formed. A number of narration letters in six-time Jangdan are 1, 4, letters and are formed by 2 kinds. A letter is founded mostly and 1 letters are rarely founded. So the number of narration letters in this part is between 1 and 5 and 1or 4 letters are formed mostly in this song. A number of narration letters in five-time Jangdan are 2, 3, 4 and 3 letters are mostly founded and 2 letters are few. As a result, the number of narration letters in this part is between 2 and 4 and 3or 4 letters are formed mostly in this song. Second, beats by the number of Noraekarak narration letters in Seoul gut is 649 times. The pattern of this beat is 1, 2, 3, 4, 5, 6 and 6 kinds. 1 beat by a latter is 277 times, 2 beats, 3beats, 4 beats, 5 beats, 6 beats are each 302 times, 28 times, 13 times, one times, 28 times. Accordingly, this result shows that 2 beat are mostly founded and 2 beat are rarely founded. It is general that a letter is between 1 beat and 6 beats and this Noraekarak in Seoul gut is sung with narration of 2 or 3 beat. Finally, it is found that Noraekarak in Seoul gut has a regular frame of narration attachment if this song is changed by the situation of Gut.