메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국비교공법학회 공법학연구 공법학연구 제6권 제2호
발행연도
2005.6
수록면
157 - 176 (20page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
When the constitutional Law refers to "Speech" it does not do so in a strictly literal sense. That is, it does not refer only to vocal communication. In certain contexts, conduct is treated as a form of speech sometimes referred to as "symbolic speech". In United States v. O'Brien, the Supreme Court set out a four-part test for determining when a government interest sufficiently justifies the regulation of expressive conduct. A government regulation is permissible: (1) if it is within the constitutional power of the Government; (2) if it furthers an important or substantial governmental interest; (3) if the governmental interest is unrelated to the suppression of free expression; and (4) if the incidental restriction on alleged First Amendment freedoms is no greater than is essential to the furtherance of that interest.
The O'Brien Court did not articulate criteria by which it would distinguish between conduct and symbolic speech, reserving that undertaking for Spence v. Washington, in which the Court set forth three factors by which the inquiry should be guided: (1) whether "an intent to convey a particularized message was present" (2) whether "the likelihood was great that the message would be understood by those who viewed it" and (3) the context of the conduct.
Supreme Court precedent implicity establishes the proposition that conduct may constitute symbolic speech even when the actor does not have an actual intent to convey a particularized message. Indeed, even when an actor intends not to send a message, an actor's conduct may nonetheless be deemed to convey one.
The Court has employed tests which impose a heavy burden of justification on government when it seeks to regulate speech content. When government undertakes to regulate expression because of the content of the speech, the law is presumptively invalid. Government regulations that are unrelated to the content of speech are subject to a lesser degree of judicial scrutiny. Such laws usually pose a less substantial risk of excising certain ideas or viewpoints from the public dialogue.

목차

Ⅰ. 序論
Ⅱ. 미국에서 상징적 표현의 사례
Ⅲ. 상징적 표현에서의 의도와 심사기준
Ⅳ. 結論
참고문헌
〈Abstract〉

참고문헌 (2)

참고문헌 신청

이 논문과 연관된 판례 (1)

  • 헌법재판소 2001. 8. 30. 선고 2000헌가9 전원재판부

    가.언론·출판의 자유의 보호대상이 되는 의사표현 또는 전파의 매개체는 어떠한 형태이건 가능하므로, 담화·연설·토론·연극·방송·음악·영화·가요 등과 문서·소설·시가·도화·사진·조각·서화 등 모든 형상의 의사표현 또는 의사전파의 매개체를 포함한다.

    자세히 보기

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-362-016081430