정조 9년(1785) 12월에 일어난 삼수부 역모 사건은 정조 초반 宋德相과 宋煥億 등의 실각을 계기로 그와 사적으로 교류가 있었던 三水 座首禹德夏가 주동하였다. 이 당시 송덕상과 송환억 같은 정조 초반 정국을 주도했던 인물들이 삼수로 유배되었고, 우덕하는 이들에게 물질적 도움을 주며 후일을 기약했다. 하지만 송덕상과 송환억은 洪國榮의 측근으로 몰려 재기 불능상태였고, 이 와중에 송덕상은 사망하였다. 이에 우덕하는 삼수의 유력 인물과 謫居人들, 떠돌이 訓長 등과 함께 政局의 반전을 꾀하려고 했고, 그 방법은 서울의 동지에게 ‘흉서’를 전달하는 것이었다. 이때의 ‘흉서’는 金鐘秀를 포함한 고위 관료에 대한 일종의 살생부였다. 우덕하는 당시 삼수 일대에 흘어 들어왔던 柳泰守ㆍ柳漢敬 등 거사들에게 숙식을 제공해주며 인연을 맺었다. 그는 거사 유태수에게 順安 韓哥의 집에 ‘흉서’를 전달해 달라고 요청하였다. 그러나 순안 한가의 집에 ‘흉서’를 전달하기 위해 길을 떠난 유태수ㆍ유한경 등 거사 일행이 단천에서 체포됨으로써 일은 더 이상 진척될 수 없었고, 곧 推鞫으로 이어졌다. 사건의 조사 과정에서 주모자 우덕하가 물고됨으로써 자세한 친상을 알아낼 수 없게 되었다. 그러나 이 과정에서 삼수의 토박이 유력자, 적거인, 떠돌이 훈장, 거사들이 복잡하게 사건에 얽혀 있음을 알 수 있었다. 더욱이 ‘거사 1만여 명이 전국에 흩어져 있고, 이들이 擧兵을 할 것’이라는 소문이 파다했다. 또한 조사 과정에서 禹弼謨 등이 彌勒信徒들에 대한 진술을 함으로써 주목을 끌었고, 재판은 새 국면을 맞기도 했다. 미륵신도 李龍範 등은 ‘神將’을 맞이하는 행사를 했다고 한다. 이를 통해 新世界, 彌勒世界를 맞이하려 했다는 것이다. 또 이들은 彌勒聖人을 내세우기도 했으며, ‘鄭氏가 장차 나라를 얻는다.’는 등의 鄭鑑錄의 핵심 논리를 전파하기도 했다. 한편 이 사건을 통해 거사들의 삶의 방편을 이해할 수 있게 되었다. 그들은 곳곳을 전전하며 行乞, 占卜, 기도, 염불, 행상, 연희 등을 통해 생계를 해결했고 때로는 역모에 가담하기도 했다. 그러므로 이 사건은 역모를 위한 ‘흉서’ 사건에 불과하지만 그 의의는 결코 적지 않다. 먼저 이 사건의 분석을 통해 정조 초기 홍국영과 송덕상 실각 후 정국 동향의 일단을 파악할 수 있었다. 특히 잇따라 일어난 정치변란의 실체를 파악하는 데 도움을 주었다 하겠다. 그리고 거사들의 다양한 삶과 행동 양식을 『推案及鞫案』의 재판 과정 분석을 통해 생생하게 파악할 수 있었다. 또 미륵신도들이 ‘신장’ 의식을 통해 ‘신계계’, ‘미록세계’라는 이상향 추구의 구체적 모습을 파악할 수 있게 되었다. 특히 이 사건의 사회, 문화사적 의의는 조선시대를 통틀어 거사들의 활동과 역모 사건 가담 사례가 가장 구체적으로 드러난 데 있으며, 미륵신도와 관련해서도 숙종조 이후 최초로 그들의 활동을 구체적으로 파악할 수 있게 된 데에 있다.
The Samsoo-Province (三水府) Revolt on December 1785, 9th year of King Jeongjo's era, occurred under the leadership of Woo Deok-ha (禹德夏) of Samsoo-Province. He had personal relationships with politicians such as Song Deok-sang (宋德相) and Song Hwan-eok (宋煥億) who had fallen from power in the early years of King Jeongjo's period. These overthrown politicians took the lead in the political situation in King Jeongjo's early years and were subsequently exiled to Samsoo-Province at that time, and Woo Deok-ha was of material help to them. However, Song Deck-sang and Song Hwan-eok, who had been accused of being close associates of Hong Cook-young (洪國榮), were unable to recover their political power. After the death of Song Deok-sana, Woo Deok-ha and his colleagues, potentates, exiles and intellectuals of Samsoo-Province, tried to reverse the political situation by sending a list of desired assassinations, which included some high-ranking officials such as Kimg Jong-soo (金鐘秀), to their faction in the capital. Woo Deok-ha provided accommodations and meals to Geosa (居士 a hermit), like Yu Tae-soo (柳泰守) and Yu Han-gyeong (柳漢敬), in Samsoo-Province and became intimate with them. He asked Yu Tae-soo to deliver the list to Han Ga (韓哥) of Soonan (順安). Yu Tae-soo and his company, however, were arrested in Dancheon when they were delivering the list to Han Ga and they were immediately put to trial for a felony offense. Woo Deok-ha had been executed during the hermits's trial and the facts of the case died with him However, it was revealed that potentates, exiles, wanderers, hermits, and intellectuals of Samsoo-Province were implicated in the case. Moreover, there was a rumor that approximately ten thousand hermits throughout the country would raise an army. With the statement of Woo Pil-mo (禹弼謨) about Mireuksindo (彌勒信徒 the followers of Maitreya Buddha), the trial entered a new phase. Lee Yang-beam (李龍範), who was one of the followers of Maitreya Buddha, had held a ceremony to greet Sinjang (神將 a heavenly General). Through this ceremony, they tried to meet a new world, the world of Maitreya Buddha. They also advocated Mireukseongin (彌勒聖人 the saint of Maitreya) and propagated the important theory of Jeongamrok (鄭鑑錄), that a man from Jeong's family would come into power. By examining this case, it has become possible to understand the way of life of hermits. They wandered everywhere and survived through begging, fortune-telling, prayer, making Buddhist invocations, peddling, etc. They also were taken up on a charge of revolt from time to time. Although the hermits were arrested before they were able to deliver the list and therefore complete their crime, their involvement carries significant meaning. First of all, more insight is given into the political situation of the early years of King Jeongjo's era, right after overthrow of Hong Cook-young, Song Deok-sang. In particular, it allows us to understand the subject of the series of political disturbances. Moreover, the hermits's way of life was brought to light as a result of their examination on the trial records from "Chuangeupgukan (推案及鞫案)". The aspect of how Mireuksindo had pursued a utopia, as it is called, a new world or the world of Maitreya Buddha through the ceremony of greeting Sinjang also has been disclosed. The social and cultural historical meaning of this case is as below. It shows the definite aspect of hermit's life and their role in political disturbances. And it is the first concrete example of their relation with Mireuksindo in the period after King Sookjong's era.