메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국어문학회 어문학 語文學 第100輯
발행연도
2008.6
수록면
357 - 386 (30page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims at study mutual influence of poet and visual art especially movie.
Literature, particularly, poet has the characteristic connecting the cultural materials like image and visual arts. Visual arts(Video, T.V, Movie) also broaden their sphere of expression by adopting poetic feature.
So I studied mutual influence 1930-1950's poems and techniques of movie. The result of this study, 1930-1950's poems(etc. Park Mok-wol, Baek Seok, Kim Ki-rim, Cho Hyang's works) has the techniques of movie like camera eye, zoom, montage, shot, discontinuous continuity etc.
Movie emerged as a core of cultural materials during roughly the late 1980s to the early 1990s. The masses does not think through poems but through movie. Movie became a part of our life.
So in this era of movie, many young poets indulged into movie watching and making new expressions. But they did not swallow everything the movie uncritically. They are addicts and critics about imagination that a screen gives. They know difference between real world and a screen. And they make clear falsity and truth to the masses.
So I think that the future of mutual influence of poet and movie is very rosy.

목차

1. 문제의 제기
2. 1930년대, 1950년대 시와 영화기법의 관련양상
3. 1980년대 이후, 영화의 문법을 차용한 영상시들
4. 시와 영화의 상호 전이양상
5. 결론
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-810-014854978