메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
저널정보
동북아시아문화학회 동북아시아문화학회 국제학술대회 발표자료집 동북아시아문화학회 제11차 국제학술회의
발행연도
2005.11
수록면
190 - 204 (15page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In this essay I discuss Korean films produced under Japan’s regulations of the Korea cinema industry during the colonial period, especially after the proclamation of the Korean Film Decree in 1940. With this decree, the colonial government aimed to use entertainment films as one of the propagandas by which to incorporate into Japan Korean people as the “new Japanese.” The films involved a complex structure: on the one hand, they represented Korean people as if Korean characters had been equal to Japanese characters, but on the other, the latter had obvious privilege over the former. This representation is further problematic because the seeming equality serves to efface the structure of discrimination. Although most of the films no longer survive, the three existent films, Bourounokessitai, Wakakisugata, and Aitochikahi, each epitomized such a representational approach. I illustrate how these films embody the complex structure of discrimination so as to guide Korean audiences to become the “new Japanese.”

목차

머리말(はじめに)
1. ‘질적향상’과 ‘내선일체’(「質的向上」と「?鮮一?」)
2. 조선인과 일본인과의 표현을 둘러싼 차별구조(朝鮮人と日本人との表現をめぐる差別構造)
3. ‘조선’적인 요소의 처리(「朝鮮」的な要素の?理)
맺음말(終わりに)
일본어 번역문
〈英文予約〉

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-910-015011343