메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국영화학회 영화연구 영화연구 24호
발행연도
2004.12
수록면
143 - 165 (23page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The notion of auteur has always provided a convenient tool to understanding film, Aureurism was originally conceived and propagated primarily by French film critics. And in Korea, like the West, auteur and aureurism has been developed as a very powerful critic tool.
But auteur and auteurist cinema has always been problematic issue and contradictory concepr. In spite if populariry, Korea's film auteurism has never been cogently conceptualized. In this article explores Korea's auteur and auteurism because Korean cinema can not be understood without theorizing the meaning of film auteurism.
In Korean cinematic setting, Emphasis on the artisanal value and creative auteur-ship has been within critical social climate. In pre-Korean new wave cinema, the concept of aureur was used to criticise the low level local cinema such as 'Sin-pa'. But during 80s-90s, aureurist cinema sought to redefine the condition of korean cinema and challenged to 'structural domination' of Korean film institution.
Recently, in Korean film Discourse, auteur and auteurisr cinema is being radical transformation. In post-modern climate, auteurist cinema is not any more discriminated from other popular cimena. Thus many director is trying to distinct their cinema. In this context, so-called auteurist cinema heavily depend on ironical imagination and intensified expression such as violence.

목차

1. 작가를 다시 생각하며
2. 예술가의식으로서의 작가주의
3. 대형문화; 실천적 전략으로서의 작가주의
4. 구별짓기와 아이러니적 상상력
5. 결론
참고 문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0