메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국영화학회 영화연구 영화연구 26호
발행연도
2005.8
수록면
31 - 57 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper analyzes the experimental characteristics and the esthetics of Greenaway's film, 〈The Draughtsman's Contract〉. Greenaway's film is generally known as a narrative cinema. But in this film there are characteristics of a 'structural-film', which denies the reality-illusion of a narrative cinema. Unlike the structural-film, Greenaway recognizes the reality-illusion as an essential and as an important characteristic of the movie-medium. First of all, Greenaway films unrelated shots of different times and different places. These shots are neither continuous nor unified. Secondly, he combines these discontinuous and non-unific shots in a technical, visual and aural dimension, so that the shots appear to be continuous and unified. Through his technique, Greenaway's films definitely take on characteristics of an experimental film. However, his film is categorically a narrative cinema because the viewers perceive his film as a narrative.
Also, his films are considered to be selfreflexivity-films. Films of this kind deal with problems of illusion and of the viewers' perception.

목차

1. 머리말
2. 시리즈적인 서술구조
3. 불연속적인 시간과 통일성 없는 공간
4. 조작된 시간의 연속성과 공간의 단일성
5. 관객과 영화와의 관계
6. 메타포
7. 맺음말
참고 문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0