메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
장형진 (한밭대학교) 고희영 (한밭대학교) 신광복 (한밭대학교)
저널정보
한국철도학회 한국철도학회 학술발표대회논문집 한국철도학회 2009년도 추계학술대회논문집
발행연도
2009.11
수록면
1,335 - 1,342 (8page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (4)

초록· 키워드

오류제보하기
This paper describes an introduction of standard finite element model for carbody structures of railway vehicle made of sandwich composites. Recently, sandwich composites were widely used to railway vehicle due to improvement of energy efficiency, high specific stiffness and strength, weight reduction and space saving. However, a study on the standardized finite element model for railway vehicle made of sandwich composite was scarcely done. Therefore, standard finite element model for sandwich carbody structures was proposed by verification of real structural test under vertical, compressive, twisting load and natural frequency test of various railway vehicle in this study. The results showed that the quadratic shell element was suitable to model the metal frame used to reinforce the flexural stiffness of sandwich panel in comparison with beam element and layered shell and solid element were recommended to model the skin and honeycomb core of sandwich panel in comparison with sandwich shell element. Also, the proposed standard finite element model has the merit of being applied to crashworthiness problem without modification of finite element model.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. 샌드위치 복합재 적용 차체 구조물의 유한요소모델링
3. 제시된 유한요소모델의 검증
4. 결론
참고문헌

참고문헌 (2)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-326-019168450