메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
부산대학교 한국민족문화연구소 한국민족문화 韓國民族文化 제21호
발행연도
2003.4
수록면
1 - 19 (19page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In general, we are appreciating that the theme of work Samo-gok whould be missing of mother because which word could be translated as 'song of missing mother' and that the work could have been transmitted in the period of Goryeo(高慮) and Choseon(朝鮮) Dynasty because its theme was corresponding to their ethics. However the theme is more or less inconsonant with their confucian ethics, so I try to approach to the theme in the view point of tradition of Hyng-ga.
Especially I examined the meaning of Anmin-ga(安民歌), a work of Hyan-ga written and sung by Chungdam-sa(忠談師) in the period of Shilla(新羅) Dynasty and found that it was focused to that understanding and estimating vassal's authority highly could lead to making the relationship between king and vassals harmony and making the country world ruled by them peaceable and that the song Samo-gok would have accepted and transmitted by 'father' rulers not conflicting with their ethics. This conclusion maybe contribute to reading of contexts of acception and transmission of the work further.

목차

1. 서론
2. 〈思母曲〉텍스트의 분석과 해석의 방향
3. 〈安民歌〉의 패러다임과 〈사모곡〉의 주제
4. 결론
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-905-001934499