문혁미술의 가장 뚜렷한 이미지는 마오쩌둥(毛澤東)과 그의 사상을 좇아 선전하는 정치화된 예술이라고 할 수 있다. 이 중 문혁 陶塑는 전 마오쩌둥의 시대에서 가장 마오쩌둥을 잘 이해 할 수 있는 문혁예술의 축소판과 같으며, 이러한 예술품은 오늘날에도 재생산과 재소비를 거쳐 살아있는 문혁의 표본적인 구실을 하고 있다. 사회주의 국가의 이상을 실현한다는 이념 아래 예술이 정치에 귀속되었던 중국현대미술은 가장 통속적인 예술 양식을 대중화로 끌어 들이면서 더욱 보급과 확산에 역할을 했고, 그 중 도소로 만들어진 이미지는 문혁 시기의 상징으로서 기장 통속적인 현상을 그대로 드러낸다고 헬 수 있다. 따라서 본 논문은 마오쩌둥 시대의 도소 제작의 배경을 전통 민간 니소에서 발견하였고, 이에 따라 조각에서 원형을 갖고 있는 마오쩌둥 상의 정치적 함의를 고찰해 보았다. 특히 도소는 인물 전통 니소의 형태와 제작 방법과 밀접한 관련이 있고, 또 대중적으로 접근하기 쉬운 볼거리와 조각보다 훨씬 대량 복제가 쉽다는 기능도 갖추고 있다. 이러한 도소의 특성을 가지고 혁명역사 전통의 시각 이미 지들 속에서 복제된 영웅상을 발견할 수 있는데, 즉 혁명열사 〈劉胡蘭〉과 〈銀苦歲月〉과 같은 이미지는 회화와 조각에서 이미 제작되어 예술성 높은 가치와 당시 예술이론에 의해 창작된 시대양식으로서 도소를 통해 거꾸로 그 내용의 확산과 이식의 내부구조를 이해할 수 있다. 이 점에서 다른 시대와 다른 중국예술의 특성임을 발견할 수 있다. 특히 영웅상의 이미지는 마오쩌둥의 정책을 찬양하는 도구로서 ‘陳永貴’, ‘王進喜’ 등과 같은 노동 영웅과 군인의 도덕 영웅 ‘雷鋒’이 만들어졌고, 이러한 의도에 따라 그 상징도 저변으로 보편화된다. 문혁 시기 가장 뚜렷한 이미지는 정치적 의도에 따라 만들어진 ‘樣板’의 도상들이며 이는 〈收租院〉,〈毛澤東安源에 가다〉에서 그대로 드러난다. 또한 ‘樣板戱’로 제정된 극들에서는 ‘三突出’이라는 영웅 인물의 표현방식에 따라 창작된다. 그러나 이러한 표현양식은 전통극이 지녔던 오락적 기능에서 대중성을 노리고 정치선전의 도구로서 혁명을 승리로 이끄는 영웅상의 단순한 이미지만을 끌어낸다. 결국 마오쩌둥 시대에 문혁 양판의 생산은 정치적 의도에서 나온 것이라고 하더라도 복제된 도소의 이미지는 단순히 외형으로 드러난 것보다 그 속에 내재되어 있는 중복적 의미가 잠재되어 있다. 이는 대중매체의 소비에서 역사적인 복제와 재소비가 일어나는 또 하나의 문혁미술임을 알 수 있다.
The most stark images of art throughout the period of the Cultural Revolution can be considered as politicized art which served to advocate Mao Zedong and his ideas, Among them, the taosu(clay figurines) of the Cultural Revolution period are like miniatures of cultural revolutionary art that help Ruther our understanding of the Mao Zedong period; even today, the products of this art form still play an exemplary role in the cultural revolution through their continued re-production and re-consumption. Chinese modem art, which was part of the process of the political justification and realization of the ideology of a socialist county, popularized the most ordinary forms of art among the public; as such, the images of the taosu can be said to stand as perhaps the most mundane symbols of the cultural revolutionary period. In this thesis, d1e taosu of the Mao Zedong period were discovered from traditional clay carvings made by civilians, and the political implications of the Mao Zedong statue were investigated. Notably, the taosu were closely related to the form and the production method of traditional day figurines; naturally, the main advantage of day carving over sculpture or other display objects is thar of easy mass production, The characteristics of such taosu can be seen in the statues of heroes, which were replicated as visual images of the nation's revolutionary history, That is, d1e images of revolutionary patriots, such as 〈Liu Hulan〉 and 〈Painful Days〉, were already produced in the form of paintings and sculptures, at1d the artistic value as well as the theory of art during that period can be understood through such taosu. As the statues of heroes were particularly used as a means of praising the policy of Mao Zedong, statues of labor heroes, such as Chen Yonggui and Wang Jinxi, and mora1 soldiers, such as Lei Feng, were made. These symbols were popularized among the people to that end. Clay statues made according to political purposes constitute the most distinctive image of the revolutionary period, and evidence of this trend can be found in 〈The Rent Collection Courtyard〉 and 〈Travel to Mao Zedong Anyuan〉. The theatrical plays of Yangbanxi were created according to a method of representing heroes known as 'Santuchu'. However, such a method of expression, combined with a recreational function, was used as political propaganda to target the public, serving only to portray simple images of the heroes who had carried the revolution to Victory. In the end, the statues of the Mao Zedong period were made for political purposes, but the images of replicated taosu reflect multiple meanings that are inherent to the statues, reaching beyond their simple extemal forms, It may be considered as another form of revolutionary art whereby historic replication and re-consumption occur through the consumption of mass media.