메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김영애 (건양대학교)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 大韓建築學會論文集 計劃系 第26卷 第4號
발행연도
2010.4
수록면
133 - 142 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study is to classify the types of the integrated study modules in architecture program, in order to reduce the gap between academy and practice and to advance student's ability in application and integration between architectural design and architectural knowledge. Integrated study module is a unit of study composed with some subjects for enhancing the interrelation and integrity of design and knowledge. Cases of ENSAPLV, ENSAPM, USYD, UTS, Maryland and Yale show three types of study module representing the integration levels-high, medium and low. High level integrated study modules are composed with two or three design modules and supporting subject modules integrated with the same theme beginning from comprehensive understanding and basics gradually to inhabiting, techtonic, urbanism, complexity and sustainability. Medium level integrated study modules are composed with one design module and supporting subject module integrated with the same theme. Low level integrated study modules are divided by design studio and supporting subjects such as the differentiated curriculum, somewhat distinguishing from enhancing the learner's experience and practice. Finally integrated study modules are developed by analytic approach up to the priority of architect's way of thinking. So, it is requested to keep paces with architectural and technical design process of architects, designers and engineers.

목차

Abstract
1. 서론
2. 통합교과 모듈과 구성
3. 건축교육에서의 통합교과 사례
4. 통합교과 사례의 구성 방법과 정도
5. 종합 및 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-540-003290522