이 논문의 목적은 욥기 지혜에 근거한 자기 주도력의 참된 원리를 제시해 봄으로써 신앙인들이 고통스런 상황에 직면하여 제기하는 리더십의 근본 질문에 답변하는 것이다. 이를 위해 제1장에서는 자기 주도력의 개념과, 이 개념이 성경에서 어떻게 적용되는지를 살펴볼 것이다. 제2장에서는 욥이 자기 주도력을 발휘하게 되는 배경으로, 그의 착함과 경건함의 동기를 시험받는 것을 다룬다. 그리고 일종의 시험관 자격으로 욥의 아내와 세 친구들이 욥을 동반하는 리더십의 일면을 본다. 그러나 욥기에서 자기 주도력은 개인의 목표를 달성하려는 성공적 수행이 아니라, 하느님께서 이미 개인을 위해 준비해 두신 선행(에페 2,10 참조)을 완수해야 할 영적 투쟁의 길임을 밝힐 것이다. 결과적으로 제3장에서는 욥이 이 투쟁 과정에서 얻게 되는 지혜를 다음 다섯가지로 제시할 것이다. 첫째, 하느님께 비전을 얻는다. 욥기에서 비전은 공동체를 더욱 발전시키거나 성공적으로 이끌려는 개인의 원의보다 훨씬 광대한 비전이다. 이는 인간이 하느님의 행위나 그분의 동기를 자세히 밝히고 그리하여 하느님의 행위를 예견하고 조종하는 일이 불가능함을 뜻한다. 둘째, 모험을 할 용기를 갖는다. 욥이 보여 주는 용기는 두 가지 면에서 의의가 있다. 하나는 자기 내면에 도사린 두려움과 공포에 맞서는 것이고, 다른 하나는 하느님의 일(계획)을 완성하려는 확신에서 나온 용기이다. 셋째, 기꺼이 변화하도록 자기를 개방한다. 욥이 고통에 직면한다는 것은 도저히 변화시킬 수 없는 것 곧 자기보다 훨씬 강한 존재 앞에 굴복하는 것으로 이해할 수도 있다. 그러나 굴복은 패배주의적 자세가 아니라, 그가 보다 높은 자존감(自存感)에 이르러 더욱 강해지는 ‘극복’을 의미한다. 넷째, 남을 섬기는 사람으로서 자기를 낮춘다. 하느님께 대한 욥의 겸손한 고백이 끝나자, 그의 상황이 완전히 뒤바뀌는데, 그것은 자기를 모욕했던 친구들을 중재하게 되었다는 사실이다. 영적 투쟁을 거친 사람은 지고의 체험을 통해 변화되어 더 이상 자신의 고통에만 갇히지 않고 영적 기쁨을 누리며 남을 섬기는 사람이 된다. 다섯째, 온전함을 유지한다. 욥의 자기 주도력이 비전, 용기, 자기개방, 그리고 겸손으로 나타났다면, 그런 특성들 아래 숨은 부분은 바로 욥의 온전함이라 할 수 있다. 온전함은 부단한 시험에도 전혀 변질됨이 없이 욥 내면에서 견고해졌다. 왜냐하면 그는 옳다고 믿는 것을 거리낌 없이 말했고, 자기의 순수함을 잃지 않고 하느님을 거짓되게 말하지 않았으며, 하느님이 줄곧 자기 편이셨음을 끝까지 붙들었기 때문이다. 직업과 직위에 상관없이 우리 모두는 크리스천 리더다. 우리는 욥의 고통에서 끌어올린 이 지혜로 용기를 얻는다. 그리고 이 지혜는 우리가 실존적 고통에 직면함으로써 마침내 생명을 지켜 낼 구체적 답변이다.
The purpose of this article is to suggest the principle of the selfleadership, based upon the wisdom in the Book of Job, and give an answer to the christians bringing up the question of the leadership while they are facing the difficulties. In chapter 1, I will deal with the general concept of the self-leadership and how it is applied in the Bible. In chapter 2, I will try to show how Job’s goodness and piety are tested in the background, where Job’s self-leadership is shown. But it makes clear that the self-leadership of Job does not have a chance of success for the personal end, rather the ways of the spiritual fight to accomplish his good works, which God hath before ordained for the person(cf. Eph. 2,10). Accordingly, in chapter 3, the wisdom of the self-leadership that Job comes to obtain is presented in the following five ways. Firstly, he finds the vision from God. The vision of Job is not the personal intentions to develop one’s community or lead it successfully. Rather it is much wider one, which means it impossible to disclose, forsee and control God’s works or motives. Secondly, he has the courage to take a risk. It is meaningful in two aspects. One is to face the fear and dread inside, and the other is his courage originating from the faith to complete God’s plan. Thirdly, he opens his mind to change willingly. Job’s surrender is understood to succumb to the even more mighty One ― the One who he can’t change at all ― than himself. Surrender is not the defeatism, but it means to overcome ‘to reach his high self-esteem’. Fourthly, he lowers himself as a servant. His situation is totally reversed after he makes a confession to God. That is, he becomes a mediator for his friends who used to insult him. He who goes through a spiritual fight is changed by the sublime experience and becomes the one who is not stuck in his own suffering, but enjoys the spiritual pleasure and serves others. Fifthly, he keeps his integrity. Job shows his self-leadership with vision, courage, open mind, and humility. Job’s integrity lies at the bottom of the four elements. The integrity becomes firmer in spite of the constant tests. That is because he speaks what is right, keeps pure, tells the truth about God, and strongly holds that God is on his side. We are all Christian leaders, no matter which job or position we have. Job’s wisdom, stemmed from his sufferings, makes us brave. This wisdom is the very answer to save our life when we face our sufferings.