메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
신혜영 (한양사이버대학교) 최혜영 (한양사이버대학교)
저널정보
가정과삶의질학회 가정과삶의질연구 한국가정관리학회지 제29권 4호 (통권 제112호)
발행연도
2011.8
수록면
175 - 186 (12page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to explore the differences in interactive peer play according to the type of problem behavior. The subjects were 112(67 boys, 45 girls) 5-year-old children at 25 daycare centers in Seoul, Gyeonggi, and Gyeongsang areas Instruments included the Preschool Behavior Questionnaire(PBQ; Behar & Stringfield, 1974) and the Penn Interactive Peer Play Scale(PIPPS) in both the teacher version(Choi & Shin, 2008) and the parent version(Fantuzzo, Mendez, & Tighe, 1998). The data were analyzed with descriptive statistics, duster analysis, t-test, and one-way ANOVA using the SPSS 18.0 software program.
The results showed that the dusters of problem behaviors on the PBQ could be grouped into four categories; "hostility-aggressiveness", "hyperactivity- distractibility", "anxiety-fear", and "combined". In addition, group differences among the problem behaviors were significantly found in ‘play disruption" and "play disconnection" but not in ’play interaction" of the PIPPS on teachers" and parents’ ratings. Specifically, group differences were not found in the parental reports, while significant group differences were noted in the ’play disconnection’ on PIPPS component of the teachers" reports.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의 및 결론
참고문헌

참고문헌 (34)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-400-001027917