메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
문병헌 (한양대학교) 이기형 (한양대학교) 김기범 (충북대학교) 최경욱 (한양대학교)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회 춘계학술대회 2011 한국자동차공학회 부분종합 학술대회
발행연도
2011.5
수록면
545 - 548 (4page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The automotive cooling inventory is normally designed such that it can endure the excessive heat load situations that occur sporadically. Considering most normal driving modes, the cooling systems are unnecessarily large, which increases harmful emissions and fuel consumption of vehicles. An experimental study was carried out to evaluate a novel automotive cooling strategy using the latent heat of a phase change material (PCM) that made it possible to downsize the automotive engine cooling system. The heat load averaging capability of the PCM led to around 35% decrease in cooling system, and the engine warm-up time reduced around 60% as a result of downsizing the cooling system. In addition, severe coolant temperature shaking was successfully averaged out in the downsized cooling system with a heat accumulator containing PCM. This innovative cooling concept will definitely contribute to a considerable improvement in terms of fuel economy and emissions characteristics of vehicles by achieving stable combustion condition of engines as well as reducing total body weight. The more detailed discussion will be presented in the manuscript.

목차

Abstract
1. 서론
2. 실험 장치 및 실험 방법
3. 실험 결과
4. 결론
5. 후기
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-556-001354425