메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
백계은 (모산초등학교) 남상준 (한국교원대학교)
저널정보
한국환경교육학회 환경교육 環境敎育 第24卷 第4號
발행연도
2011.12
수록면
41 - 50 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study examines how literary experiences cultivate environmental sensitivity. In this study we have 3 children(6th graders) to experience 3 selected literary works. The experience of 3 children focusing on characters is divided into "sympathy", "identification" and "hostility" by empathy types. In literary experiences, children naturally support the values pursued by main characters. The experience focusing on plotㆍevents is consists of "sympathy" and "advice". The children agreed with the way how the characters solved environmental issues while involved in the events by offering advice to characters whose actions they did not agree to. The experience focusing on topics is divided into "assimilation" and "reflection". The children experienced the assimilation process. Furthermore, they reflected on new environmental issues. This result suggests literary experience subserve children to reflect value through empathy and cultivate their intention toward pro-environmental behavior by generating environmental sensitivity.

목차

ABSTRACT
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 환경문학체험의 의미
Ⅲ. 환경문학 체험의 실제
Ⅳ. 결론 및 제언
참고문헌

참고문헌 (15)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-370-001251543