본 연구는 초등학교 과학영재아동들에게 한국형 Renzulli 창의성 프로그램을 적용한 후 그 효과를 실증적으로 검증하고자 하였다. 연구대상은 초등학교 1, 2학년 과학영재아동 36명으로 한국형 Renzulli 창의성 프로그램을 적용한 실험집단 16명과 기타 방과 후 수업을 받은 비교집단 20명이었다. 연구도구로 창의성 검사인 TTCT(도형)을 사용하여 두 집단을 대상으로 실험 전 TTCT(도형) A형을 실시하였고 실험집단에게 한국형 Renzulli 창의성 프로그램을 19회 실시하였으며, 실험이 끝난 후 두 집단을 대상으로 TTCT(도형) B형을 실시하였다. 자료분석은 사전검사 점수를 통제한 후 프로그램 실시 후 집단 간의 점수에 대해 공분산 분석을 실시하였다. 연구결과는 한국형 Renzulli 창의성 프로그램이 과학영재아동의 창의성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 한국형 Renzulli 창의성 프로그램은 과학영재아동의 창의성 하위요인 중 특히 독창성, 추상성, 개방성에 긍정적인 영향을 미친다. 따라서 본 연구의 결과는 한국형 Renzulli 창의성 프로그램이 과학영재아동의 창의성을 증진시키는데 효과적이라는 것을 의미한다.
The purpose of this study is to investigate the effects of Korean version of Renzulli’s creativity program on creativity of scientificallygifted children. Participants were 36 scientifically-gifted children ages 6, 7-years old. The program for divergent thinking ability were applied to the experimental group but the control group didn’t. The study have used analysis covariance(ANCOVA) to find out the difference of post-test’s creativity between experiment group and compared group. Results showed significant differences between experiment group and compared group in creativity such as originality, abstractness of titles and resistance to premature closure, excepting fluency and elaboration. Conclusively, this study showed that Korean version of Renzulli’s creativity program was effective for advancing in the creative thinking abilities of scientifically-gifted children.