메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이동현 (서울대학교)
저널정보
한국해양수산개발원 해양정책연구 해양정책연구 제24권 제2호
발행연도
2009.12
수록면
151 - 180 (30page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study reviewed the formation and change of the two-port policy divided into the formation stage(1985~1994) and changing stage(1995~2007) to explore the mechanism of institutional change. The analysis identified that the two-port policy were constructed and changed by informal institutions, the formal institutions, and the policy actors influenced by contextual environments.
Policy actors played an strategic role in the formation and change in the two port policy process: strategic act of president and maximizing act of bureaucrats in the formation stage; strategic act of president, maximizing act of bureaucrats, and rent-seeking act of private company in the changing stage.
The process of policy change showed that pre-existing institutional elements were layered with new institutional elements. The two-port policy in the changing stage included both hub-port idea as growth-oriented industrial policy and balanced-development idea as redistribution policy. This shows that there is a path-dependency in the change of the two-port policy. The two-port policy can be well understood as the interaction among institutions and policy actors in the policy process.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 선행연구와 신제도주의
Ⅲ. 양항정책 결정과 변화의 메커니즘
Ⅳ. 결론
참고문헌

참고문헌 (53)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-454-001646905