메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Kyung-Ah Yu (이화여자대학교)
저널정보
한국응용언어학회 응용언어학 응용언어학 제26권 4호
발행연도
2010.12
수록면
395 - 419 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study examined whether or not raters’ language background influences Korean test-takers’ English-speaking evaluations. Five native and fourteen nonnative English-speaking raters scored 120 speaking samples divided into six different speaking levels in terms of accuracy, vocabulary, fluency and pronunciation. The MANOVA results showed that there were significant effects for raters’ language background on the ratings. Overall, the nonnative English-speaking raters were more severe in their judgments than the native English-speaking raters. There were significant mean differences in accuracy and vocabulary ratings between the two groups of raters across most test-takers’ speaking levels. However, there were no significant mean differences in ratings for higher levels of test-takers for some individual criteria such as fluency and pronunciation. This paper provided some evidence of the effect of language background on English-speaking ratings, indicating that there were some differences between the ratings produced by native and nonnative raters depending on test-takers’ oral proficiency levels and scoring criteria.

목차

Ⅰ. Introduction
Ⅱ. Literature Review
Ⅲ. Method
Ⅳ. Results
Ⅴ. Conclusions
References
Author’s Biodata

참고문헌 (23)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0