무가압 전차선로에 전압이 유기되면 전차선로를 점검하는 작업자는 감전사고 및 쇼크에 의한 추락사고 등의 위험에 노출되며, 순환전류 등에 의한 전차선로 설비의 안전사고 개연성이 존재한다. 서울메트로에서 운영하고 있는 4호선 본선구간과 차량기지간에 영업종료후 본선구간 전차선에 해당 차단기가 개방 되었음에도 전차선로에 0~400[V] 정도의 전압이 유기되고 있었다. 그 원인을 한전의 노원변전실로 연결된 154kV 고압송전로에서 전압이 유도되는 것과 본선구간과 차량기지간 절연구분장치의 성능저하 등으로 볼 수 있으나 전차선로에 유기되는 전압의 정확한 원인을 파악하고자 실제 전차선에 유기되는 전압을 측정하고 경로를 파악하기 위하여 디지털기록계 및 자체 제작한 전압변환장치를 활용하여 연구를 수행하였다. 본 논문에서는 전차선로에 유기되는 전압의 원인을 파악하고 분석하는 과정과 그 해결방안을 제시코자 한다.
When the voltage induced in pressureless the Catenary electric car tracks worker to check the shock and trauma caused by the crash are exposed to such risk, the Catenary Equipment by circulating currents, etc. there is the probability of accidents. Seoul Metro Line 4 in the operating and sales after the end between Main Line and the train depot on Main Line Catenary electric car tracks even if the corresponding circuit breaker to open 0 ~ 400 [V] so that the voltage was being induced. The cause of KEPCO 154kV high voltage transmission lines connected to substation Now on voltage induced in the same main line and vehicle-based sections separated by an insulating span view of the device due to poor performance, but the voltage induced in electric car tracks To investigate the exact cause of the real catenary to measure the voltage induced in a digital recorder in order to determine the path and the voltage conversion device which utilizes its own research has been carried out. In this paper, the voltage induced in electric car tracks and analyzed to determine the cause of the process and are reviewed to present its solution.