본 논문은 1910년대 조선총독부 경무총감부에서 한국 최초로 전국적인 위생풍습을 조사하여 편찬한 『朝鮮衛生風習錄』을 하나의 醫療民俗誌로 파악하고, 식민지 위생조사의 성격과 당시 조선의 의료민속 실태를 살펴보는 데 목적이 있다. 일제는 식민지 지배체제를 확고히 세우기 위하여 조선인의 전반적인 생활양식과 민속문화에 대한 대대적인 “舊慣조사”를 실시하였다. 조선총독부는 당시 5천여 명이 넘는 각 道 위생경찰을 동원하여 조선 전역에 걸친 의료민속 전반을 조사하였다. 그 성과물로서 편찬된 『朝鮮衛生風習錄』에는 전국 각 13개도의 경무청 위생과에서 “격언ㆍ속담ㆍ민간치료ㆍ미신치료ㆍ관행ㆍ일반풍습”을 조사하여 지방의 풍속에 따라 일상적ㆍ비일상적인 양생과 위생풍습, 질병의 예방과 민속적 치료행위가 조선 전역에 걸쳐 생생하게 반영되어 있다. 또한 건강유지와 양생을 위한 예방학적 차원에서 절기마다 행해지는 세시풍속, 경험처방, 주술적 치료, 금기, 속담, 격언, 관행, 놀이, 식속, 의례, 질병인식과 관련된 민간신앙, 귀신관, 결혼ㆍ임신ㆍ출산ㆍ육아ㆍ사망 등의 통과의례 전체를 포괄하여 질병에 대한 조선인의 인식과 대응방식이 반영되어 있다는 점에서 하나의 의료민속지로 평가할 수 있다. 이러한 현실상황에 밀착된 조사기록을 통해 일제는 조선인의 의식주 및 생활상태, 무속 등 민간 신앙을 확인하고 위생 관념의 개선과 계몽을 통해 식민지 지배의 명분과 정당화의 논리를 세우는 데 이용하였다. 또한 위생 정치를 통해 조선인들 개개인의 일상생활까지 개입하여 통제하는 무단적인 통치수단으로 활용하는 한편, 생활관습뿐만 아니라 위생과 관련된 민간신앙 및 類似종교를 통제 하였다. 이러한 목적 아래 편찬된 『朝鮮衛生風習錄』의 속담과 격언을 통해 조선인의 질병관을 크게 의식주 및 일상적 행동양식, 민간신앙ㆍ주술적 관념에서 찾아볼 수 있다. 일제시기 조선인들의 질병에 대한 인식의 기반은 전통 한의서뿐만 아니라 중국 고전의학서, 유학서, 지식층 가운데 양생에 관심이 있었던 사대부가의 기록들, 생활경험에서 자연스럽게 터득한 지식체계와 민간 신앙적 요소들이 복합적으로 작용하여 형성된 것으로 볼 수 있다. 조선의 전통적 질병 발생 인식에 기초한 민속적인 치료 행위는 약물요법ㆍ물리요법ㆍ주술요법으로 구분된다. 일상적인 질환에 사용되는 약재는 생활주변에서 쉽게 구할 수 있는 사람과 가축의 분뇨, 나무, 꽃, 풀, 흙 등이었으며, 전염병과 난치병에는 사람과 동물의 장기, 인육, 생식기, 태반, 생혈 등을 만병통치약으로 인식하였다. 이러한 약물들은 그 물질 속에 포함된 성분이 병의 치료에 일정 부분 효능이 있었기 때문에 이용한 것으로 생각된다. 물리 요법은 오늘날에도 흔히 행하는 일반적인 방법들이었으나, 당시 치료가 어려운 난치병에는 자신의 병을 동물에게 옮겨가도록 하는 주술적인 접촉과 음양사상 등이 혼합되어 나타났다. 주술요법은 각 질병이 갖는 민속적인 관념과 치료 가능 여부에 따라 귀신을 놀라게 하여 쫓아내는 축귀와 이와 반대로 극진히 대접하여 물러가게 하는 방법들이 나타났으며, 이러한 위생풍습은 조선뿐만 아니라 중국과 일본에서도 나타나는 동아시아 문화권 내의 보편적인 의료문화였다. 따라서 사회 구성원의 지식 체계와 복합적인 문화요소로 형성된 질병인식에 기초하여 역사적 과정을 거쳐 민속적인 치료행위가 이루어져 왔음을 알 수 있었다.
This study aims to review the characteristics of the colony hygiene survey and the actual condition of Chosun’s medical custom during the Japanese ruling period based on understanding 『Collection of the Chosun Hygiene Custom(朝鮮衛生風習錄)』, the publication by the Government General of Chosun National Police Agency of the result of the first nationwide survey on hygiene custom in Korea in 1910’s. Japanese Government conducted the ‘Old Custom Survey’ on the overall life style and the folk culture of people in Chosun to confirm its colony government system. At that time, the Government General of Chosun mobilized more than 5,000 of Sanitary Polices stationed in the provinces, and conducted the survey on the overall medical custom in entire Chosun’s territory. 『Collection of the Chosun Hygiene Custom(朝鮮衛生風習錄)』 records the result of the survey conducted by the sanitary department of the police in the nation’s 13 provinces for “maxims, proverbs, folk remedies, shamanic treatments, general practices and general customs” vividly displaying regular and irregular cares, disease prevention and folk treatments according to the local customs. Also, the seasonal customs, empirical treatments, shamanic treatment, taboos, proverbs, general practices, plays, food customs, ceremonies and disease recognitions as well as the entire related passage rites such as folk beliefs, spiritual concepts, marriages, pregnancies, births and deaths are included to reflect recognitions and responds of Chosun people for diseases so that the collection can be evaluated as a medical ethonography. Through the survey record closely reporting the actual situations, Japanese government checked Chosun people’s life styles and statuses and their shamanic customs and folk beliefs to use to establish the cause and the logic to justify their rule of Chosun. Also, the sanitary politics were utilized for not only their means for indiscreet governance invading and controlling the daily life of each Chosun people, but control of the life style and the hygiene related folk beliefs and shamanic religions. Through the proverbs and the maxims listed in 『Collection of the Chosun Hygiene Custom(朝鮮衛生風習錄)』 publicized with the purpose as above, Chosun people’s concepts of disease are found from the large categorization of the life style, the daily behavior patterns, the folk belief and the shamanic concept. The base of Chosun people’s recognition on disease during the Japanese ruling period can be viewed to be formed by the integrated action of the knowledge system learned from not only traditional medical books, but the ocuments recorded by the noble class interested in the health care and the life experience and the elements of folk beliefs. Chosun’s folk treatments based on the traditional recognition of disease occurrence are classified as the drug treatment, the physical treatment and the shamanic treatment. Manures of human and livestock, grasses and weeds and soils were used for medicine materials while organs, fleshes, placentas and blood of human and animal organs were recognized as the cure for all diseases. The medicine materials are considered to be used because the ingredients included in the material have a certain degree of efficacy for disease treatments. The physical treatment, the general treatment frequently conducted even today, was appeared in combined forms with shamanic contacts to move patients’ diseases to animals and Yin and Yang Theory for incurable diseases at that time. The shamanic treatment showed, according to each disease’s folk understanding and curing possibility, as either a ghost-chase which forcing a ghost out from the patient or, in opposite, a measure to have a ghost return by giving a great entertainment ceremony. This hygiene custom used be a universal culture in East Asia appearing not only in Korea, but also in China and Japan. Therefore, the folk treatment is found to have been performed through historical courses based on the disease recognition formed with the knowledge system of the society’s members and complex cultural elements.