2009 개정 교육과정은 학생들의 학습 부담을 경감하고 학교 교육의 정상화를 위하여 학년군과 교과군의 도입, 집중 이수제 실시, 교과(군)별 수업시수 20% 증감을 특징으로 한다. 본 연구는 이러한 2009 개정 총론 교육과정의 변화 내용이 각론인 사회과 교육과정에 미친 영향과 2011 개정 초등 사회과 교육과정 개발 과정에서 나타난 문제점을 비판적으로 분석·검토하는 데 있다. 2011 개정 초등 사회과 교육과정은 학년군(3-4학년, 5-6학년)과 교과군의 도입, 교과(군)별 수업시수 20% 자율 증감을 도입하였다. 그러나 학년군은 현실적인 교육 환경을 무시하고 이론적인 필요성이나 이상만을 추구하였고, 교과군은 교과에 대한 관점, 교과 통합의 치밀한 근거없이 겉으로 드러나는 매력적인 부분만을 우리 교육에 이식하고자 하였다. 2011 개정 초등 사회과 교육과정은 2007 개정 사회과 교육과정과 비교하여 첫째, 총론이 먼저 개발되고 각론(교과 교육과정)이 나중에 개발되는 기형적이고 급조된 교육과정이며, 둘째, 사회과 교육과정의 구성 체제를 목표, 내용의 영역과 기준(내용 체계, 영역 및 학습내용의 성취기준), 교수·학습방법, 평가로 변화시켰으며, 셋째, 개정 교육과정에 대한 이해와 현장의 적용 가능성 제고, 개정된 교육과정에서 강조점이 무엇인지를 간결하면서도 명료하게 설명한 교육과정 해설이 없는 교육과정이며, 넷째, 공청회안에서 확정·고시안이 너무 많은 변화가 나타났으며, 끝으로 단원의 분화로 중복성이 심화되고 학생들의 수준을 고려하지 않은 어려운 개념이 많은 교육과정이다. 차기 사회과 교육과정의 개정이 이루어질 때는 첫째, 일선 현장의 의견을 적극 반영하고 현장을 토대로 교육과정 개정이 이루어져야 하며, 둘째, 장기간에 걸친 기본적인 연구(외국 사회과 교육과정 연구, 사회과의 범위와 계열 등)를 수행한 다음 이것을 바탕으로 개정 작업이 이루어져야 하며, 셋째, 학생들이 실제 사회현상을 올바르게 인식할 수 있도록 구체적이고 실제적인 사회 현상을 토대로 삼아야 한다. 끝으로 사회과 교육을 연구하는 모든 집단(전문가, 현장 교사, 지역사회 등)이 합심하여 숙고의 과정을 거쳐 새로운 사회과 교육과정이 개발되어야 한다.
The Revised Curriculum of 2009 is characterized by the introduction of grade and subject groups, the implementation of the intensive course system, and 20% increase or decrease of lesson hours for each subject (group) to reduce the students’ learning burden and promote the normalization of school education. This study set out to critically analyze and review the impacts of the changes of the Revised Curriculum of 2009, which is an introduction, on the social studies curriculum, which is an itemized discussion, and the problems identified in the process of developing the Revised Social Studies Curriculum of 2011. The Revised Social Studies Curriculum of 2011 introduced grade groups (third and fourth grade, fifth and sixth grade) and subject groups and allowed for a free 20% increase or decrease of lesson hours for each subject (group). However, the grade groups ignore the realistic environments of education and pursue only the theoretical need or ideal, while the subject groups try to instill only superficial charms in education without providing subject perspective and thorough grounds for subject integration. Compared with the Revised Social Studies Curriculum of 2007, the Revised Social Studies Curriculum of 2011 is, first, a hastily developed and deformed curriculum as the development of introduction preceded that of an itemized discussion (subject curriculum). Second, the organizational system of the social studies curriculum was changed to include objectives, content areas and criteria (content systems, achievement criteria for area and learning content), teaching and learning methods, and evaluation. Third, the curriculum is without a curriculum manual that offers clear and precise explanations about the understanding of the revised curriculum, how to increase its applicability to the field, what is emphasized in it, and how to organize and operate it. Fourth, there were too many changes from the public hearing plan to the confirmation and announcement plan. Finally, the curriculum reinforces overlapping through unit segmentation and introduces many difficult concepts by not taking student levels into consideration. Based on the findings, the following suggestions were made for the next revision of social studies curriculum: first, they should actively reflect the opinions of incumbent teachers and stakeholders in the field; second, they should conduct basic research (social studies curriculum research of other countries, scope and departments of social studies, and so on) over a long period of time and use the findings for revision; they should base revision on specific and actual social phenomena so that the students can have the right perception of actual social phenomena; and finally, all the research institutions on social studies education (experts, incumbent teachers, community, and so on) should work together and go through a deliberation process to develop a new social studies curriculum.