메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정윤길 (동국대학교)
저널정보
한국동서비교문학학회 동서비교문학저널 동서비교문학저널 제25호
발행연도
2011.12
수록면
171 - 196 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This essay explores the relation between historical fact and imagination at first, and then examines the plays of Brian Friel and Oh Tae-Seok. Friel and Oh Tae-Seok are not claiming historical accuracy, but are engaged in a kind of theatrical metahistory: their plays are meditations on the nature of history, and its relation to the present. This enables us to understand both their historical discussion about making history and their own process of making history in their plays and see how their historical drama enacts issues addressed by Hayden White.
History is made in two ways: first, by the men of action in the public world and, second, by the chroniclers and interpreters. What Friel and Oh Tae-Seok emphasize is that there is no such thing as History, only histories. As a result, they assert the distortions to which the truth is subject especially when the language that is used to frame it is in the hands of politicians, mythmakers, historian and writers.

목차

Ⅰ. 들어가며
Ⅱ. 역사인식에서의 접점 찾기
Ⅲ. 역사극의 책무에서 차이점 찾기
Ⅳ. 신화화된 인물이 그리는 역사적 사건
Ⅴ. 허구적 인물이 그리는 역사적 사건
Ⅵ. 나오며
인용문헌
Abstract

참고문헌 (28)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-800-000807015