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논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박소현 (한양대학교)
저널정보
한국근현대미술사학회 한국근현대미술사학 한국근현대미술사학 제20집
발행연도
2009.12
수록면
117 - 134 (18page)

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In Japan modern “Art” started playing an important role in building nation-state, so the status of art within the nation-state and the subjects of art administrating were changed and adjusted under the competitions and debates among various positions. With this perspective, I intended to shed light on the process that the artist and the art critic had be born in Japan, especially focusing on the struggles between the artist and the art critic for the publicity of art staged in the official art competition.

목차

Ⅰ. 서론 : ‘동양의 미술국(美術國)’, 국가사업으로서의 미술
Ⅱ. ‘미술가’ 탄생 : 국수주의적 미술정책에 대항하기, ‘신성한 예술’이라는 전략
Ⅲ. ‘미술가자치’ : 미술가의 ‘공공심(公共心)’과 관료화 문제
Ⅳ. ‘사회의 공평(公評)’으로서의 비평: ‘정실심사’에서 ‘비평’으로
Ⅴ. ‘비평적 헤게모니를 비평가의 손에’ : ‘미술가자치’의 극복과 사회주의 미술비평
Ⅵ. 결론을 대신해서 : 미술가와 비평가는 관람자 대중을 어떻게 위치지었는가
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