메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
연구보고서
저자정보
이한선 (한국장애인고용촉진공단) 강용주 (한국장애인고용촉진공단) 윤중오 (한국장애인고용촉진공단)
저널정보
한국장애인고용공단 고용개발원 기본과제보고서 고용개발 2009-02 (1)
발행연도
2009.11
수록면
1 - 77 (77page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study is aimed at developing a comprehensive vocational training program, a necessity for those trainees of the Vocational Competency Development Center(VCDC) in KEPAD who wish to obtain and retain relevant employment. In order to retool a program as to better match the skills of workers with disabilities with today"s labor market, in-depth interviews and surveys have been conducted by 10 evaluators, based on "the Study on the Vocational Education Program Contents in VCDC (Hyo-sung Lee et al., 2008)." The validity of the proposed program"s contents have also been evaluated and examined. Further references include the utilization of career and vocational education program analysis and related literature. This, combined with the previous examination of the program"s validity, allows for the development of a concretized program with restructured contents.
The previous Vocational Education Program has been reorganized to include 6 modules : self-understanding, understanding of jobs, job searching skills, interpersonal relations and social skills, personal finance training, and laws and common knowledge - each containing 19 themes. A variety of presentation methods including E-Learning, flash animation, quizzes, movies, text, subtitles and sign language movies for trainees with hearing impairments, and voice guidance for those with visual impairments have been developed for the on-line education program, to maximize the effectiveness of the program"s delivery system.

목차

[표지]
[머리말]
[목차]
표목차
[Abstract]
[연구요약]
제 1 장 서론
제1절 프로그램 개발 필요성
제2절 연구 문제
제3절 연구 제한점
제4절 연구 방법
제 2 장 프로그램 구성
제1절 1차년도 연구
제2절 타당성 검토를 통한 프로그램 내용 재구성
제 3 장 프로그램 개발
제1절 자기이해
제2절 직업이해
제3절 구직기술
제4절 대인관계 및 사회성 기술
제5절 경제교육
제 4 장 프로그램 적합성 검토
제1절 직업생활교육 프로그램 적합성 검토
제2절 직업생활교육 프로그램 개선의견
제 5 장 프로그램 운영 방안
제1절 프로그램 진행자
제2절 프로그램 참가자 구성
제3절 프로그램 운영
[참고문헌]
[부록]
직업생활교육 프로그램 적합성 평가 설문지

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-336-000574050