본 연구는 희박예혼합 연소방식의 가스터빈 엔진에 있어서 연소진동 및 질소산화물 저감을 위한 다양한 기법과 노력들을 소개하고, 두 가지 적용시험을 한 예를 제시한다. 첫 째로 민감도 분석을 통해 제어변수의 민감도 및 우선순위를 정해 연소튜닝시 사용하는 방법이 제안되었고, 두 번째로 Six Sigma 라는 통계적 기법을 통해 제어인자를 정량화, 정규화하고 이를 상관관계식을 이용하여 제어위치를 찾는 방법이 제안되었다. 민감도 분석이용 연소튜닝을 통해 연소진동은 안정적 수준으로 유지하면서 NOx와 CO의 유해 배기배출물 저감에 효과적임을 확인할 수 있었고, Six Sigma 기법이용 연소튜닝을 통해서도 NOx의 평균치가 70% 이상, 그 표준편차가 60%이상 개선되는 결과를 얻었다.
This paper presents the two combustion tuning methodologies in a lean premixed gas turbine engine. The first is the combustion tuning method using a sensitivity analysis which determines the sensitivity and priority of control parameters. The second is the tuning method using six sigma tools which utilizes normality test and correlation analysis to find the optimal operating conditions. From the test results, the effectiveness of newly suggested tuning methods are verified by showing improvement in both average and standard deviations of NOx and CO emissions. At the optimum operating condition, NOx emission is reduced more than 70% and the standard deviation of NOx is improved more than 60%, while retaining the stable combustion.