국내에 전환교육이 소개된 지 약 17년이 지났음에도 불구하고, 연구에 따르면 중등특수교사들의 전환교육에 대한 인식은 높아지고 있으나 전환교육을 실행하는 데 있어서 기술 부족을 호소하고 있으며 전환교육 운영실태도 미약하다고 보고하고 있다. 전환교육의 성공 여부가 중등특수교사의 전환교육에 대한 이해 및 능력에 영향을 받는다는 사실을 고려했을 때, 중등특수교사들이 전환교육 및 서비스를 실행하기 위해 교사양성과정과 교사 연수를 통해 얼마나 준비를 받았는지 그리고 받은 교육에 얼마나 만족했는지를 알아 보는 것은 중요하다. 따라서 이 연구는 이러한 연구 목적을 이루기 위해 충청남도에 소재한 특수학교 및 특수학급에 근무하고 있는 240명의 중등특수교사들을 대상으로 전환교육에 대해 준비 받은 정도와 받은 교육에 대한 만족도에 대해 설문조사를 하였다. 연구 결과에 따르면, 교사들은 자신이 받은 교육을 통해 전환교육 및 서비스를 실행하는데 있어서 준비되지 못했다고 인식하고 있었으며, 받은 교육에 대해서도 만족하고 있지 않았다. 이러한 준비 받은 정도와 만족도에 대해서 장애영역, 최종학위, 소속학교급, 그리고 교육과정 변인들에 따른 인식 차이를 알아보았으며 그리고 마지막으로 전환교육에 대한 교사양성과정 및 교사 연수에 대한 시사점을 논의하였다.
Transition to adulthood for students with disabilities has emerged as a critical topic within the special education field when students with disabilities who had graduated high school exhibited poor outcomes. Although substantial attention has been paid to improving transition outcomes since the mid-1990s in which transition education and service has been introduced in Korea, research indicated that many special education teachers still struggle with possessing appropriate knowledge and skills regarding transition. Given the fact that teachers who are unprepared to plan and deliver transition education and services may be contributing to poor outcomes for students with disabilities, it is important to investigate secondary special education teachers’ perceptions of their own transition competencies related to levels of preparedness for and satisfaction with pre-and in-service training in transition. The results of this study obtained from the data analyses of 240 completed surveys indicated that secondary special education teachers perceived between somewhat unprepared and somewhat prepared for transition competencies and between somewhat unsatisfied and somewhat satisfied with their training in transition. Also, this study showed that there was a significant relationship between how prepared and satisfied secondary special education teachers were. In addition, there were significant relationships between special education teachers’ pre-and in-service training experiences and how prepared and satisfied they feel to plan and deliver transition services to students with disabilities. Finally, this study provided the implications of training in transition based on the results of the study.