유럽의 근대기획은 계몽에 의해 세계의 탈신비화를 목적으로 만들어 지고 전개되었다. 그러나 유럽의 근대 기획은 유럽자신에서만 실현되어 있던 것은 아니다. 한?중?일 삼국이 19세기 중반이래로 서구로부터 계몽으로 이해되는 학문과 사상 및 기술, 한마디로 근대 문명을 수용하는 순간부터 동북아시아의 근대기획은 출발되었다. 유럽의 정치ㆍ사회ㆍ경제ㆍ교육ㆍ군사제도들과 이데올로기들 그리고 문화들이 동북아시아 삼국의 삶의 양식 속으로 흡수되면서 계몽이 목적으로 했던 세계의 탈신비화가 시작되었다. 동북아시아는 유럽과 마찬 가지로 그 자체가 근대기획의 유형이 되었다. 그러나 세계의 탈신비화 혹은 계몽된 세계에 나타난 파멸의 모습은 유럽의 경우와 마찬가지로 바로 동북아시아 자신의 모습이었다. 서구에서와 마찬가지로 이곳에서도 계몽으로 이해되는 학문과 사상 그리고 문명은 계몽이 원래 상정했던 목적, 즉 지배와 억압으로부터 인간을 해방시키기 위한 목적으로 사용되었다기 보다는 평화파괴적 현실논리와 정치공학 그리고 궁극적으로는 침략 전쟁을 위한 수단으로 봉사했다. 이 모든 것들을 정당화시키고 합리화시키데 주요 역할을 담당한 것이 과학?기술로 이해되는 지식이었다. 그러나 근대기획으로서 동북아시아는 미완의 기획으로 이해될 필요가 있다. 본 연구는 동북아시아의 의미를 하나의 미완된 근대기획이라는 맥락에서 이해하고 이에 관해 탐구한다. 무엇보다 지난 세기들의 혼돈들과 오류에 대해 반성해보고, 이러한 맥락에서 그러한 혼돈과 오류를 만들어 내는 데 주도적인 역할을 했던 지식의 의미와 이것의 담지자인 지식인들에 대해 비판적으로 고찰한다. 이러한 작업은 전체 근대의 맥락에서 과거의 사상과 지식의 문제를 비판적으로 반성하고, 미래의 동북아시아의 통합과 평화를 위한 새로운 대안적 사상과 지식체계를 전개시키는 것과도 연관된다.
The modern project of Enlightenment has been created and developed for the purpose of the de-mystification of the world. It is not, however, realized only in Europe itself. Northeast Asian countries also developed a modern project from the moment when they accepted Western science, knowledge, thoughts and technology which could be understood as Enlightenment, in short, the modern civilization. The de-mystification of the world has been begun since political, social, economic, educational and military institutions, cultures and ideologies were introduced in Northeast Asian countries of mid-19th century. Northeast Asia has become a modern project as in the case of Europe. The reality of destruction in the de-mystified or enlightened world was not only that of Europe but also of Northeast Asia. Science, knowledge and civilization, which are understood as Enlightenment, were served as an effective instrument for the peace-destructive logic, political enginnering and finally for aggressive wars. They were not served as an end for the liberty of human beings from domination and oppression, an end which Enlightenment originally assumed. Especially, the knowledge of science and technology played a main role in legitimating and defending such an end. Northeast Asia as a modern project is, however, an unfinished one. This paper thus explores the meaning of Northeast Asia in the context of a modern project of Enlightenment: It reflects confusions and fallacies of the past centuries and, in this context, critically investigates the knowledge and intellectuals who, as carriers of that knowledge, contributed to the creation of such confusions and fallacies. This kind of work is on the one hand closely connected to a critical reflection of thoughts and knowledge in a whole context of modernity and on the other hand to the development of an alternative system of thoughts and knowledge for the future integration and peace of Northeast Asia.