도시가 광역화됨에 따라 출퇴근 시간이 증가되었고 이의 단축을 위해 도시철도의 역할이 증대되었다. 그러나, 현재 우리나라의 철도 수송분담률 및 표정속도는 선진국 광역 도시철도에 비하여 낮은 편에 속한다. 표정속도를 나타내는 요소에는 여러 가지가 있으며 열차의 정차시간에 영향을 주는 승객 승하차 시간도 그 중 한 요소이다. 본 연구에서는 실제 측정데이터를 바탕으로 승하차 인원에 따른 열차 승하차 시간 경향을 도출하고 승하차 시간 단축을 위해 출입문을 확장하였을 경우 예상되는 승하차 시간 단축효과에 대하여 고찰한다.
As the expansion of the cities, the commuting time has been increased. And the role of metropolitan railway has also been increased in order to shorten the commuting time. However, the contribution rate and the scheduled speed of the metropolitan railway are remained in a low degree compared to those of other developed cities. Alighting time and boarding time are important factors that represent the scheduled speed. In this study, the factors and the relations that represents the alighting and the boarding time are derived based on the measurement data. The expected reduction effects in the alighting and the boarding time are also considered if the door width is increased.