메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
신헌재 (한국교원대)
저널정보
한국아동청소년문학학회 아동청소년문학연구 아동청소년문학연구 제12호
발행연도
2013.6
수록면
107 - 124 (18page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to investigate the conceptualization pattern of a term “Dongshim” underlying the identity of Korean writers of children’s stories and the results of the studies conducted intermittently about the improvement of Dongshim theory, and measure the significances of those studies.
The results of the studies conducted by Chae, Chan Seok, Lee, Ji Ho and Kim, Jong Hyeon. were reviewed. The significances of their studies can be summarized as follows.
First, they paid attention to investigating the reality of Dongshimreviewing the achievement from the studies on child development psychology and cognitive development theory- in order to overcome the abstractness of Dongshim theory.
Second, they attempted to extract the concept and attributes of Dongshim focusing on analyzing works objectively without relying on the existing judgment standards and preconceptions.
Third, they tried to conceptualize Dongshim from the perspective that respects the identity of children rather than from the perspective of adults.
If these perspectives and objectives are embodied and Dongshim theory is developed continuously, it will make great contribution to securing the identity of Korean children’s literature and establishing children’s literature as a study.

목차

1. 서론
2. 동심(童心)에 관한 기존의 개념화 양상
3. 동심론(童心論) 개선을 위한 시도와 그 의의
4. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (19)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-800-003278129