청동기~철기시대(기원전 20~기원후 3세기) 중국 동북 지역에는 지역성과 유물 전통을 달리하는 여러 물질문화가 있었다. 이들 물질문화는 지역적 전통의 연속과 불연속성 등에서 다양한 양상을 보이고 있다. 그럼에도 불구하고 일찍부터 크고 작은 상호 작용 관계를 형성하고 있었는데, 이러한 상호 작용 관계는 상대 상호작용권 물질문화의 변동을 야기하기도 하는 등 역동적인 면을 갖고 있었다. 특히 주목되는 것이 夏家店下層文化期, 魏營子類型期, 十二臺營子文化 十二臺營子類型期, 十二臺營子文化 鄭家窪子類型期, 戰國燕~西漢 初期인데, 이 기간 광역에 걸친 상호 작용이 가동되었다. 이들 각 지역의 물질문화는 비교적 신뢰할 수 있는 역사 자료와 청동예기와 토기 명문 등의 고고학적 자료를 통해 족속과 정치체를 일부 밝힐 수 있다. 대체로 華北大平原 北端의 청동기문화와 燕山山地의 李大人莊類型과 抄道溝類型 및 遼西의 魏營子類型은 청동예기의 族徽 등에 언급되어 있는 일부 족속 및 그의 선계와 연관이 있고, 燕山山地의 東南溝-玉皇廟文化는 山戎族, 內蒙古 東南部의 夏家店上層文化는 東胡族의 선계 諸族, 水泉類型은 東胡族, 遼寧省·吉林省 中部·延邊朝鮮族自治州·沿海州 南部·韓半島는 濊貊系 제 족속, 十二臺營子文化期 遼寧의 일부와 초기철기시대의 西北韓은 古朝鮮에 해당된다. 또한 內蒙古 東北部의 哈烏拉文化는 몽골 동부와 외바이칼호 일대의 족속, ?賚諾爾類型은 익히 알려져 있는 것처럼 拓拔鮮卑族의 선계와, 黑龍江省과 吉林省 西部의 白金寶文化부터 紅馬山文化까지는 고대 중국에서 鮮卑·烏桓은 물론 東夷 제족과도 구분되는 北夷로 인식한 별개의 족속과 연관이 있다. 또한 黑龍江 하류역 러시아 경내 沿海州의 폴체문화와 그 전후는 肅愼-?婁-勿吉-黑水靺鞨族, 黑龍江省 東南部 제 지역의 문화는 일부가 ?婁 서쪽에 있었다고 하는 寇漫汗國의 선계와 연관이 있되, 대부분 고대 중국에 알려져 있지 않은 족속과 연관이 있다. 高句麗, 夫餘, 沃沮 등에 대해서는 잘 밝혀져 있는 것과 같다.
In the Bronze and Iron age(B.C. 20th century-A.D. 3rd century) Chinese Northeast area were many material cultures with differing regional characteristics and artifact traditions. These material cultures show diverse features in terms of continuance and discontinuance of regional tradition. In spite of this, large and small mutual interaction relationships were formed from early on and these mutual interaction relationships caused changes in the material cultures of the opposite party’s mutual interaction spheres having a dynamic aspect. Worthy of notice are the lower Xiajiadian culture period, Weiyingzi type period, the Shiertaiyingzi culture Shiertaiyingzi type period, the Shiertaiyiingzi culture Zhengjiawozi type period and the Warring States Yan-early Western Han period, during this period mutual interaction operated across a wide area. The descent and polities of the material cultures of these individual areas can be partially clarified through relatively reliable historical records and archaeological materials such as bronze ceremonial vessels and pottery inscriptions. In general, the Bronze culture of the northern end of the Huabei great plains, the Lidarenzhuang type culture and Chaodaogou type culture of the Yanshan mountains and the Weiyingzi type culture of Liaoxi correspond to certain clans mentioned on clan emblems on bronze ceremonial vessels and their ancestors, the Dongnangou-Yuhuangmiao culture of the Yanshan mountains correspond to the Shanrong tribe, the upper Xiajiadian culture of southwest Inner Mongolia with the ancestral tribes of the Donghu people, the Shuiquan type culture with the Donghu tribe, Liaoning province · central Jilin province · Yanbian Chaoxian autonomous province · southern Russian Maritime Province and the Korean peninsula with the clans of Huimo descent, certains portions of Liaoning of the Shiertaiyingzi culture period and the early Iron age northwestern portion of the Korean peninsula corresponds toOld Joseon. Also the Hawula culture of northeastern Inner Mongolia corresponds to the tribes of eastern Mongolia and the outer Lake Baikal area, the Zarainuoer type culture as is well known corresponds to the ancestors of the Tuoba Xianbei tribe, the cultures from the Baijinbao culture to the Hongmashan culture of Heilongjiang province and western Jilin in Ancient China were a separate people recognized as the northern barbarians differentiated from the Xianbei · Wuhuan and even with the eastern barbarians, the cultures around the time of the Polche culture of the lower Heilongjiang area of the Russian Maritime Provinces correspond to the Sushen-Yilou-Wuji-Heishui Mohe, the cultures of southeastern Heilongjiang province although parts are thought to correspond to the ancestors of the Koumanhanguo located west of Yilou were in the most part related to tribes unknown to Ancient China. Concerning Goguryeo, Puyo, Okcho it is as already well known.