본 연구의 목적은 남자 대학생의 향수 사용 빈도에 따른 향수 태도를 분석하는 것이다. 연구 대상은 만 18~27세의 남자 대학생을 대상으로 편의표본 추출하였으며, 설문지법을 이용하여 2013년 4월과 5월에 자료를 수집하였다. 응답이 불완전한 설문지를 제외한 343부를 최종 분석에 사용하였으며, 수집된 자료는 SPSS Win 21.0 ver. 프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석에 이용된 통계 기법은 빈도 분석, 요인 분석, 신뢰도 분석, 일원배치 분산분석, t-test, 교차 분석과 χ2-검증이 이용되었고, 사후검증으로 Duncan 검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 향수 사용 빈도에 따라 연구 대상을 네 집단으로 분류하였다. 둘째, 남자 대학생의 향수 태도에 대한 요인분석 결과 내적쾌락추구, 상표지향, 개성추구, 정보탐색추구, 피부안정추구, 향취기능추구, 어울림추구, 경제성추구의 8 요인이 도출되었다. 남자 대학생의 향수 사용 빈도에 따른 향수 태도를 알아본 결과 내적쾌락추구, 상표지향, 개성추구, 정보탐색 추구, 피부안전추구, 어울림추구 성향이 향수 사용 빈도에 전체적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 국산과 외제 향수 제품에 대한 평가에 있어 유의차를 나타냈다. 외제 향수에 대해 향이 다양하고, 향에 깊이가 있으며, 향의 지속성이 있다고 생각하는 경우가 많았다. 향수의 색상 만족도와 향수병의 다양성과 고급성, 상표 이미지의 세련도, 이미지의 고급성, 신뢰성, 가치성, 기분, 품질, 소장 가치, 판촉 활동에서도 외제 향수에 대한 만족도가 높았다. 다만, 가격적인 측면에서는 가격이 비싸다고 생각하는 정도가 높았다. 사용 빈도에 따른 국산 향수 제품의 평가에서는 사용빈도가 낮은 집단에서 향기, 상표 이미지 세련성, 신뢰감, 소장 가치, 이미지 표현 가능성, 기분 전환에 높은 평가값을 나타냈다. 반면, 외제 향수 제품에 있어서는 향수 사용 빈도가 높을수록 향기, 향수병, 소장가치, 취향 적합, 이미지 표현 가능, 기분 전환의 항목에서 정적인 상관관계를 보였다. 넷째, 향수 사용 빈도에 따른 구매 정보원 항목은 유의한 차이를 보였다. 향수 사용 빈도가 낮은 집단은 TV 광고나 판촉용 샘플을 통해 정보를 구하는 경우가 많았으나, 향수 사용 빈도가 높은 집단은 시향이나 점포 디스플레이 등을 통한 정보 수집의 방법을 더 많이 사용하고 있었다. 국산 향수 구매의 경우 향수를 사용하는 집단이 거의 사용하지 않는 집단에 비해 향수 구매량이 많았다. 외제 향수의 구매에 있어서는 매일 향수를 사용하는 집단에서 다른 집단보다 구매량이 훨씬 많았다. 국산 향수와 외제 향수별로 향수 사용 빈도에 따라 비교한 결과, 국산 향수의 소장량에서는 미사용 그룹은 소장량이 매우 낮았으며, 사용하는 집단 내에서는 오히려 사용 빈도가 낮은 집단에서 소장량이 더 많았다. 반면 외제 향수의 소장량에 있어서는 매일 향수를 사용하는 고 사용 빈도 집단이 매우 유의하게 소장량이 많았다. 또한 향수 사용 빈도가 높은 집단은 다른 집단에 비해 유행 선도력이 높은 집단으로 구분되었다. 향수 제품에 대한 지식에 있어서도 사용 빈도에 따른 집단 간에 매우 유의한 차이를 보여주었다. 사용 빈도가 높은 집단은 사용 빈도가 낮은 집단보다 향수에 대한 지식을 더 많이 가지고 있는 것으로 나타났다. 향수 소장 개수에 있어서도 사용 빈도에 따라 소장량과 정적인 상관관계를 나타내었다. 다섯째, 향수 사용 빈도에 따른 인구 통계적 특성 차이를 파악한 결과 학년이 높을수록, 월 용돈이 많을수록, 주관적 사회계층이 높을수록 향수 사용 빈도가 높았다. 본 연구는 남자 대학생의 향수 사용 빈도에 따라 향수에 대한 태도 및 구매와 사용 행동에 차이가 있음을 밝힘으로써 남성 소비자를 대상으로 한 향수 관련 산업의 마케팅 전략 수립에 도움이 될 것으로 기대한다.
The purpose of this is to analyze the attitude toward perfume of male university student consumers according to their perfume usage. As a method of study, male university student aged between 18 to 27 are convenience sampled and surveyed from April to May, 2013. 343 surveys were used for final excluding the incomplete copies, and collected data were analyzing using SPSS Win 21.0ver. program. Frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, ANOVA, cross tabs, t-test, χ 2-test and duncan test was performed. The results were as follows. First, there were segmented into four groups according to the frequency of perfume use. Second, the factor analysis on perfume attitude of male university student resulted in eight factors. The perfume usage of men aged between 18 to 27 has overall influence on their perfume attitude such as pleasure, brand orientation, pursuing personality, information search, safety of skin and harmony. Third, there were significant differences on their’s evaluation of domestic and imported perfume products. Many people think that the imported perfume has various, fragrance in depth and fragrance tenacity. And, the imported perfume products has highest satisfaction in the colors, bottles, brand image, reliability, value, feelings, quality and promotion activity. But, Many people think that the imported perfume products is more expensive. The evaluating of domestic perfume products according to the frequency of perfume use showed the group with lower frequency use has the high points in fragrance, polished brand image, reliance, value of possession, image presentation and refresh. On the other hands, the frequency of perfume use and the fragrance, perfume bottle, value of possession, taste, image presentation and refresh showed the significant positive correlation. Fourth, it was possible to find out that in study of perfume purchase behavior, purchase source variables differ according to frequency of perfume use. The most dominant route to acquire information on perfume purchase was tv ads or sales promotion samples in the group with low frequency users. But, the group with high frequency users obtained information by sampling test and display. The purchase amounts of domestic perfume products significantly affected both users and nonusers. The group with lower frequency use has a many holding in domestic perfume products. But, the group with higher frequency use purchased imported perfume products more than other groups. In additions, the group with higher frequency use was fashion leaders. The knowledge of perfume products showed the positive significant differences depending on the frequency of perfume use. A result on the holding amount of perfume products are the same as knowledge of perfume products. Fifth, there were significant differences demographic characteristics among the four groups. The higher grade, higher allowance and higher subjective social stratum frequently used perfume.