최근 예비타당성조사나 타당성조사 등의 투자평가체계에서 신규 철도노선이 사업타당성을 확보하지 못하는 사례가 빈번히 발생하고 있다. 이는 도로사업과 달리 철도의 건설비 및 운영, 유지관리비가 도로에 비해 높은 구조이기 때문에 현 투자평가체계에서 철도사업의 사업 타당성을 확보하는 것이 어려운 실정이다. 수도권 노선망은 현재 밀도있게 구축되어 있으나 용량에 미달하여 운영하고 있어 효율적 건설방안 마련이 필요하다. 미국, 일본 등 선진국은 이러한 여건을 감안하여 철도노선과 운행계통을 분리하여 효율적으로 운영하고 있다. 따라서 본 연구는 기존 노선을 활용하여 철도 건설비 및 운영비를 절감하면서 신규철도노선 서비스를 제공할 수 있는 방안을 제시하고 한다. 현재 철도노선과 열차운행계통이 동일하나 이를 분리하여 철도노선간 연계하여 운행할 수 있는 다양한 운행패턴을 제시함으로써 신규철도사업의 타당성 확보가 가능할 것으로 판단된다.
Recent pre-feasibility study or feasibility study, including evaluation of the investment in the new railway system, the inability of the Feasibility cases is frequent. Unlike the road project construction costs and operation of the railway, the road maintenance costs because it is higher than in the structure of the railroad from current investment evaluation system to ensure the feasibility of the business is difficult. Metropolitan route network has been built so the current density, but the capacity is less than the operating and construction plans must act efficiently. United States, Japan and other developed countries to reflect these conditions and service railway lines to divide the system is operating efficiently. Therefore, this study utilizes existing railroad route, while reducing construction costs and operating costs of new railway lines to provide services to the plan presented. Current railway lines and trains are the same one, remove them to the railway connection between the service by providing a variety of service patterns to secure the validity of the new railway project is expected to be available.