최근 많은 국내 기업들이 CSR 활동의 일환으로서 문화예술 분야를 지원하는 메세나 활동을 하고 있다. 최근의 CSR 활동의 경향은 과거 반응적 CSR을 넘어서 기업의 경쟁력을 키우는 수단으로서 CSR을 강조하는 전략적 CSR이 점차 중요시 되고 있다. 이러한 CSR 활동은 소비자들의 긍정적 혹은 부정적 반응을 유발하고 있는 것이 현실이다. 많은 연구들에서 소비자들의 긍정적 혹은 부정적 반응은 기업들 CSR활동의 지속성과 진정성 여부에 달려 있다고 지적하고 있다. 전성률(2012)의 WC모형에서 진정성과 태도가 유능한 이미지보다 따뜻한 이미지에 더 영향을 미친다는 것을 보여 주었고, 이러한 관점에서 금호아시아나그룹의 메세나 활동은 평균 이상의 유능한 이미지를 확보하였고, 매우 높은 따뜻한 이미지를 지니고 있는 것으로 나타났다. 즉, 금호아시아나그룹은 오랜 메세나활동의 역사를 바탕으로 지속적으로 활동하였고, 이는 곧 진정성 및 태도 측면에서 높은 평가를 받고 있고, 이는 여타 다른 기업들의 CSR 활동의 커뮤니케이션 도구로서 메세나활동에 대한 방향성을 제시한다고 볼 수 있겠다.
This study is to attempt to figure out the role of mecenat activities as a communication tool for CSR. In recent years many Korean companies have been supporting culture and art field as meconat activities for corporate CSR. It is a fact that CSR activities can bring about positive or negative consumers’ responses. Either positive or negative responses can depend on the continuity and authenticity of CSR activities from companies. In other words, consumers can perceive those companies which have been truly honesty to be a trustworthy company. Jun (2012)’s research showed that the authenticity and attitude for a company have more effects on the image of Warmth than the image of Competence in his WC model. In line with this perspective, Kumho Asiana Group has more than average points in competence image field when it’s has been doing mecenat activities. And also, Kumho Asiana Group has the highest ratings in the field of warmth image within Jun (2012)’s WC research model that was composed of both the warmth and competence image. In consequences, Kumho Asiana Group has a long history of continuous mecenat activities and these strategic and visionary management activities have been rated very highly from consumers and experts in cultures and arts field. The author think that the case of this company can be the role model for those companies which want to make mecenat activities as a communication tool for corporate CSR in Korean domestic market.