본 연구는 한식의 세계화와 더불어 국내 한식당의 선택속성이 고객만족 및 충성도에 미치는 영향을 분석하고 각 브랜드 별로 차이를 분석하고자 시도되었다. 또한 연구과제로서 효율성분석과 각 브랜드 별 차이를 비교해 봄으로써 보다 실질적인 시사점을 도출해 보고자 하였다. 실증분석을 위하여 국내 유명 한식 체인레스토랑 3곳으로부터 480부의 유효한 설문지를 확보하고 분석을 시도하였다. 분석결과는 네 가지로 요약되는데, 첫째, 한식당 선택속성에서 음식품질, 내부시설, 서비스, 가격, 위치 등의 요인이 도출되었으며, 둘째, 한식당 선택요인들은 고객만족도에 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났는데 영향정도는 음식품질, 서비스, 내부시설, 가격, 위치 등의 순서인 것을 확인하였다. 셋째, 세 개의 브랜드 별로 각 집단 간 영향정도를 파악한 결과 유의적으로 차이가 있는 경로계수는 내부시설-->고객만족도, 서비스-->고객만족도, 고객만족도-->충성도인 것으로 나타났으며, 넷째, 효율성분석(DEA)결과 B, BB, N브랜드의 순으로 효율성이 높게 나타났으며 이러한 내용은 세 개의 브랜드 별 고객만족 및 충성도에 대한 한식당 선택요인의 영향정도와 어느 정도 일치한다는 것을 알 수 있었다. 그 외에 한식 체인레스토랑의 세부적인 시사점 및 한계점을 논하였다.
The purpose of this study was to examine the effects of Korean restaurant factors on customer satisfaction and loyalty, and compare the differences of Korean Chain restaurants. This study also investigated the comparison between DEA(data-envelopment analysis) and differences of each brand analysis. For the empirical analysis, the useful 480 questionnaires were collected from the three famous Korean restaurant brand which was located in Seoul and Busan. The results could be summarized as follows: First, 5 factors(food quality, interior, service, price, location) were distilled from 24 Korean restaurant selection attributes. Second, as a result of structural equation model(SEM), ``food quality``, ``service``, ``interior``, ``price``, ``location`` by order had positive impact on customers` satisfaction within 0.05 significant level. Third, the significant path coefficients were identified as interior-->customers` satisfaction, service-->customers` satisfaction, customers` satisfaction-->loyalty among the three Korean restaurant brands. Fourth, by the comparison of between DEA and each brand SEM, B brand, BB brand, N brand by order had useful consistencies. According the results, the managerial implications and limitations were discussed.