본 연구의 목적은 1) 차세대 혁신 컨벤션 인지도를 추진하는 요인들(지역 연계성, 기술 특화, 관리능력 및 글로벌 네트워크)이 유의한 작용을 하는지 고찰하고, 2) 차세대 혁신 컨벤션 인지도가 컨벤션 도시 특성화에 긍정적인 효과를 나타내는지 확인하며, 마지막으로 3) 해양 수도 이미지는 차세대 혁신 컨벤션 인지도와 컨벤션 도시 특성화 간의 관계를 조절하는 변수로 작용할 수 있는지 그 효과를 검정하고자 하였다. 선행 연구에서 제시된 기존 이론을 통하여 연구모형을 설정하였고, 이를 실증적으로 검정하였다. 실증조사는 부산의 벡스코를 방문한 방문객들을 대상으로 실시하였고 총 257명의 수집된 자료를 구조방정식 모형을 이용하여 분석하였다. 분석 결과는 1) 지역 연계성, 기술특화, 관리능력 및 글로벌 네트워크의 네 요인 모두 차세대 혁신 컨벤션 인지도에 긍정적 영향을 미쳤으며, 그 중 글로벌 네트워크의 효과가 가장 강하게 나타났다. 또한 2) 차세대 혁신 컨벤션 인지도가 컨벤션 도시 특성화 달성에 주요 요인이 되고 있었다. 그리고 3) 해양도시 이미지는 차세대 혁신 컨벤션 인지도와 컨벤션 도시특성화의 관계에 대해 유의한 조절변수로서의 역할을 하였다. 이는 컨벤션 센터가 차세대 혁신 인지도를 고양시키기 위해서는 컨벤션 센터 자체의 기술 및 운영 능력 보다 그 지역에서의 관계와 국제적 관계 향상에 주력해야 함을 보여주는 결과이다. 또한 해양수도 이미지는 컨벤션 개최 목적지의 매력성을 높이는 가장 핵심적인 요소가 되고 있음을 나타낸다. 본 연구에서 도출된 분석결과를 바탕으로 하여, 지방자체 단체의 컨벤션 정책 입안자들을 위한 실무적 시사점들이 제시되었다.
The purpose of this study was to 1) investigate factors driving convention center`s perceived innovativeness, 2) examine the relationship between convention center`s perceived innovativeness and convention city`s identity attractiveness, and 3) identify the moderating role of destination image in magnifying the convention city`s identity attractiveness. The conceptual model was empirically tested through structural equation modelling(SEM) of data collected 257 visitors at BEXCO in Busan. Our results reveal that 1) four factors (community connection, technical capability, managerial capability and global network) had positive impacts on convention center`s perceived innovativeness and, among them, the effect of global network was most powerful, 2) perceived innovativeness of convention center influenced on identity attractiveness as a convention city positively, and 3) destination image played a moderating role in the relationship between perceived innovativeness of convention center and convention city`s identity attractiveness. It can be concluded that convention center should try to enhance both community and global connection rather than the convention center`s own skills such as technology and management for convention visitors to improve perceived innovativeness. Also, convention destination image can be the key factor to become an attractive convention city. Based on the findings, the empirical and practical implications were thoroughly discussed for convention industry.