본 연구의 목적은 호텔 식음료 직원의 감성지능이 직무성과에 미치는 영향을 살펴보고 이를 통해 호텔 인적자원관리에 있어 실무적인 시사점을 제공하는데 있다. 문헌고찰을 통해 감성지능 측정모델 중 Wong & Law(2002)이 개발한 WLEIS을 이용하여 측정하였으며, WLEIS 척도는 자기 감성평가, 타인 감성평가, 자기감성조절, 그리고 감성활용인 네 가지 요인으로 구성되어 있다. 직무성과는 Welbourne et al.(1998)이 개발한 역할기반 성과척도(RBPS)를 이용하여 측정하고자 한다. RBPS 척도는 직무, 경력, 혁신자, 팀, 그리고 조직역할인 다섯 가지의 역할로 구성되어 있으나, 본 연구는 선행연구(Cumming, 2005; 최금창·최우성; 2006)와 국내 호텔기업의 현실적 상황을 고려하여 직무역할, 팀역할, 조직역할 3개의 변수를 채택하였다. 설문의 대상은 서울지역에 위치한 10개의 특1급 호텔 식음료 부서 직원을 대상으로 각 호텔 별 30부씩 직책 별 할당 배분(사원 : 캡틴 : 부지배인 : 지배인 = 9 : 3 : 1 : 1)하여 총 300부를 배포하였다. 불성실한 설문지와 미회수 설문지 38부를 제외한 262부를 최종분석에 사용하였다. 연구의 목적 달성을 위한 실증분석은 SPSS Win. Ver. 12.0 통계패키지를 이용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 연구 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 감성지능 중 감성활용만이 직무역할에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 감성활용, 자기감성이해, 타인감성이해의 순으로 팀역할에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 자기감성이해와 감성활용이 조직역할에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 토대로 본 연구에서는 호텔 경영에 있어 학문적이고 실무적인 시사점을 제시하였다.
The purposes of this study were to understand the influence of staff`s emotional intelligence in the deluxe hotel F&B department upon the job performance and to suggest a desirable direction for hotel human resource management. To measure emotional intelligence, this study adapted WLEIS model based on the work of Wong & Law(2002). Job performance was measured using the 3 factors(job role, team role, and organization role) of RBPS model. A total of 262 employees participated in this empirical research. The review of the literature described the background for emotional intelligence and job performance of service employees. The emotional intelligence consists of understanding the self` emotion, understanding other people` emotions, emotion utilization, and emotion control. Job performance of service employees includes job role, team role, and organization role. This study utilized frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis to test research hypotheses. Research results can be summarized as follows. First, only emotion utilization had a significantly positive effect on job role. Second, emotion utilization, understanding the self` emotion, and understanding other people` emotions had significant positive effects on team role. Finally, understanding the self` emotion and emotion utilization had significant positive effects on organization role. The results of this study help to contribute academically and practically to advancing hotel management.